
Jan Ove har også fått bot: – Jeg tenkte vel som alle andre. Faen.
Jan Ove Kvande (58) startet som trafikkbetjent i april 2024. Siden den gang har han hatt en travel, men trivelig hverdag i Kristiansund kommune – uansett vær.
– Det har vært en fin sommer med varmt og godt vær. Jeg trives egentlig veldig godt i all slags vær. Det handler om å ha på seg riktige klær, sier Kvande til Nordmørsposten.
Og minner oss om ordtaket og reklamen fra Helly-Hansen:
«Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!»

Variert bakgrunn
Kvande har tidligere jobbet både med bilrelaterte oppgaver og har hele 15 år bak seg i sikkerhetstjeneste på Kristiansund lufthavn Kvernberget gjennom Securitas.
– Arbeidssituasjonen gjorde at jeg valgte å bli trafikkbetjent, forteller han.
Før han kunne starte i jobben, måtte han gjennom både teoretiske og praktiske prøver.
– Man må sertifisere seg. Det er både snakk om teori og praktiske prøver. Det handler om å kunne trafikkreglene. Jeg kunne reglene før også, men kan mer om dem nå enn jeg kunne før, sier han.
Ingen dag er lik

Det er særlig variasjonen i arbeidsdagen som gjør at han trives så godt i jobben.
– Det varierer mye fra dag til dag, og er alt fra feilparkering til folk som ikke betaler avgift, sier Kvande.
Dekningsområdet for trafikkbetjentene er hele Kristiansund kommune.
– Det varierer hvordan dagene legges opp, men vi dekker hele Kristiansund, sier han.
Når det gjelder hva folk oftest slurver med, er han tydelig:
– Det er parkeringsavgiften, sier Kvande.
Parkeringsgebyr og reaksjoner
Feilparkering gir en bot på 900 kroner, mens manglende betaling av parkeringsavgift koster 660 kroner.
Om bilen står uten å betale avgift i flere dager, kan det utstedes ny bot etter tre dager.
Mange lurer kanskje på hvordan det er å møte reaksjonene fra folk som får bot. Ifølge Kvande er det sjelden han møter direkte sinne.
– Nei, sier han og smiler før han forklarer:
– De er jo litt irritert. De er jo det, men det er ikke direkte på meg. Det er mer på situasjonene enn hendelsene, sier han.

Har selv kjent på følelsen
– Hvordan så han egentlig på trafikkbetjenter før han begynte i jobben selv?
– Jeg har ikke fått mange bøter og har hatt førerkortet siden 1982. Jeg fikk en bot for fem år siden på Nordlandet. Jeg gjorde et feilvalg, sier Kvande.
Og reaksjonen da han så den velkjente gule lappen?
– Jeg tenkte vel som alle andre. Faen, sier han med et glimt i øyet.
NB! Hvert land har sine egne regler, satser og prosedyrer for parkeringsgebyr og trafikkbøter.
Det finnes ikke et fullstendig felles system for trafikkbøter i hele Europa, men det finnes enkelte samarbeidsavtaler og systemer som gjør det lettere for land å utveksle informasjon og håndheve bøter på tvers av landegrenser, særlig innenfor EU/EØS.
