
Helseplattformen: Ny rapport avslører dramatikken
En fersk statusrapport har sendt nye sjokkbølger gjennom helsetjenesten i Midt-Norge. Dokumentet viser hvordan feil, økonomi og bemanningsproblemer fortsetter å skape uro – og hvordan situasjonen påvirker både ansatte og pasienter.
Siri Berg, administrerende direktør i Helseplattformen, skriver i rapporten: – Helseplattformen har hatt høy og stabil tilgjengelighet gjennom august. Hun legger til at innloggingen har hatt kortvarige feil, og at antallet åpne saker går ned.
Ved månedsslutt var det registrert 1007 feilsaker og 1634 henvendelser som fortsatt sto åpne.
Epic hadde i august 100 prosent oppetid uten planlagt nedetid, og 99,98 prosent inkludert planlagt nedetid. Innloggingen lå imidlertid på 99,8 prosent, som er under kravet på 99,9 prosent.
Den 21. august mistet fastlegekontor tilgangen til Helseplattformens påloggingstjeneste HPlink i en time. Den 28. august ble nye brukere stengt ute i over en time på grunn av en feil hos en underleverandør.

Kunstig intelligens på vei inn
Helseplattformen forbereder innføring av kunstig intelligens. For å ta i bruk Epics KI-verktøy må systemet flyttes til skyløsningen Epic Nebula.
Saken skal behandles i Helse Midt-Norges digitaliseringsstyre i oktober. Trondheim kommune samordner beslutningsgrunnlaget for kommunene, og i september legger Helse Midt-Norge fram hele KI-porteføljen for Helse- og omsorgsdepartementet. Sertifikater er bestilt for å dokumentere Epics etterlevelse av internasjonale og europeiske krav.
Brudd på universell utforming
Et tilsyn i august viste at HelsaMi har flere brudd på kravene til universell utforming. Helseplattformen opplyser at funnene følges opp i samarbeid med Epic.
Samtidig ble nye dokumenter gjort tilgjengelig for pasientene. Fra 28. august ble operasjonsbeskrivelser og utskrivningssammendrag automatisk delt i HelsaMi. Videre deling skal avgjøres av faglig ledelse i helseforetak og kommuner.

Økonomi og bemanning
Årsprognosen for 2025 viser et underskudd på 42,6 millioner kroner, en forbedring på 30 millioner fra juli. Likviditeten omtales som god. Den største usikkerheten gjelder bestillbare tjenester, der bemanningskapasiteten er høyere enn etterspørselen.
Ved utgangen av august hadde Helseplattformen 362 ansatte, hvorav 33 var midlertidige. Sykefraværet siste ti måneder var 6,3 prosent, og turnover ble beregnet til 5,1 prosent i andre tertial.
Prosjekter og prioriteringer
Den 28. august ble det holdt en workshop med deltakere fra kommuner, helseforetak og Helseplattformen. Målet var å prioritere de viktigste behovene de neste seks månedene.
Konsepter som «Arbeidsflyter på tvers av institusjoner» og «Sengeplanlegger for kommunen» er avsluttet, men planlegges videreført i perioden 2025–2026. Finansieringen etter 2025 er ikke avklart, og økonomien for disse prosjektene har gul status.
Rydding og tekniske oppdateringer
I august ble det fjernet 340 rapporter og 1050 komponenter som del av en større opprydding i rapporteringssystemet. Rapporteringen til de nasjonale registerne for pasientdata (NPR) og kommunale helsetjenester (KPR) omtales som god. Neste steg er automatisk rapportering til nasjonale kvalitetsregistre og strukturert kreftjournal.
Epic ble oppdatert den 26. august, og mobilappene Rover og Haiku fikk nye versjoner den 18. august.
Risiko og omdømme
Rapporten peker på datasikkerhet, pasientsikkerhet, regulatoriske krav, leverandøravhengighet og overgangen til produktorientering som de største risikoene. Tiltak er satt i verk, blant annet offsite backup og beredskapsplaner.

Helseplattformen omtaler også omdømme. Selskapet deltok på Arendalsuka i august med en sesjon om datadeling, og 22. august besøkte analyseselskapet Vista Analyse Helseplattformen for å samle inn materiale til Helse- og omsorgsdepartementets evaluering.
Nordmøre direkte berørt
Rapporten sendes til Kristiansund, Smøla, Sunndal, Tingvoll, Hustadvika og Surnadal, samt Helse Møre og Romsdal. Dermed får både kommunale helsetjenester og sykehuset på Nordmøre direkte informasjon om status og tiltak.
Siri Bergs vurdering
Siri Berg konkluderer i rapporten: – Samlet sett er selskapet inne i en viktig fase med porteføljestyring og produktorientering. Vi ser forbedringer på flere områder, men må ha høy prioritet på kapasitet, kvalitet og risikostyring for å lykkes videre.