NY SUPERBÅT ER ANKOMMET KRISTIANSUND:

F.v.: Maskinsjef Håkon Visnes (39) og styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) er kollegaer i Redningsselskapet i Kristiansund. Redningsselskapet er en norsk humanitær forening, stiftet 1891 som det private selskapet Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (NSSR).

Gutta snart klar for nye turer med ny skute: – Det har vært mange oppdrag i sommer

Maskinsjef Håkon Visnes (39) og styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) er kollegaer i Redningsselskapet i Kristiansund. De forteller om mange oppdrag så langt i sommer, ombord i RS114 Bergen Kreds. I høst tar de nyskuta, RS 168 Hans Herman Horn, i bruk.

Publisert Sist oppdatert

 – Det har vært 14 oppdrag på to uker og tre dager med to oppdrag på dagen. Vanligvis ligger snittet på 6-7 oppdrag i måneden, sier Håkon Visnes til Nordmørsposten.

NP.no stakk nedom Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (NSSR) på deres faste plass i Vågen i Kristiansund.

– Kan du fortelle litt om oppdragene?

– De fleste oppdragene skyldes motortrøbbel. Det kan være noen har fått i propellen eller at noen har drevet i land, og så gjennomfører vi også dykk grunnet noen som har fått ting i propellen, sier Visnes.

T.v.: RS114 Bergen Kreds – gammel båt som skal byttes ut. T.h.: RS 168 Hans Herman Horn, med høyere marsjfart på 28 knop, mens dagens RS114 Bergen Kreds har en maks fart på 20 knop.

Ny båt er ankommet

Redningsselskapet disponerer for tiden to ulike båter. For tre uker siden kom den nye båten til Kristiansund.

RS114 Bergen Kreds – gammel båt som skal byttes ut. RS114 Bergens Kred en firemanns båt med base i Vågen på Gomalandet i Kristiansund. Her har de alt de trenger for kunne har vakt, 24 timer i døgnet i en 28 dager i måneden vaktrotasjon, så her blir du kjent på godt og vondt. 

RS 168 Hans Herman Horn – ny båt som kom for tre uker siden. RS168 Hans Herman Horn er en nyere og mer moderne tremanns-båt med høyere marsjfart på 28 knop, mens dagens RS114 Bergen Kreds har en maks fart på 20 knop. 

– Det blir fint med nyere båt, men vi vil savne den lille båten i hekken, en Gazelle Flying Fish G 500, sier gutta.

– Hvorfor bytter dere båt?

– Det er en fornyelse med mindre tekniske utfordringer. Det koster også mer å drive den gamle båten, sier Ole-Aandahl Karlsen.

F.v.: Maskinsjef Håkon Visnes (39) og styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) er kollegaer i Redningsselskapet i Kristiansund. Redningsselskapet er en norsk humanitær forening, stiftet 1891 som det private selskapet Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (NSSR).


Må gjennom opplæring

De forteller om en fase med opplæring og slikt for å få tatt i bruk nybåten, siden de er ganske forskjellige. Dette må begge vaktlagene gå igjennom.

– Vi må gjennom opplæring her og siden det er ferietid så det kan ta litt tid før vi får folk til å trene oss opp. Jeg tipper et par måneder, sier Visnes. 

Styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) i Redningsselskapet i Kristiansund.

Det er stor forskjell på båtene.

– Hans Hermann Horn er vannet så det er en helt annen type båt å manøvrere, sier Visnes.

– Vannet – kan du utdype det begrepet?

– Det er ikke propell og bare en jetstrøm som kommer ut bak. Den fungerer på samme måte som vannskuteren vår, sier Visnes og fortsetter:

– Det er veldig store fordeler siden den blir bedre og lettere å manøvrere. Dypgangen er også mindre siden vi ikke har propeller under så vi kommer oss tettere opp mot land, sier Visnes.

– Det har vært en utfordring hvis det er noen som er nærme land, har drevet i land eller innimellom et skjær i skjærgården. Da er det en stor fordel med en båt som ikke stikker så dypt. I tillegg har vi en kjekk sak på dekk med en vannscooter. Det er en kjekk sak som vi vannsetter med kran, sier Visnes.

Styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) i Redningsselskapet i Kristiansund tørrtester vannscooteren.

På den gamle båten har de en lettbåt i hekken som kan sjøsettes.

– Den var veldig mye brukt. Den er større enn vannscooteren så mister den muligheten, men vannskuteren gjør nok jobben den også.

Fordelen med den nye båten er også at den går raskere.

– Den går 10 knop raskere og vi kommer oss raskere fram, sier Visnes.

Maskinsjef Håkon Visnes (39).

Flott å jobbe i nærmiljøet 

Styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) fra Averøya forteller at er noen minuser også.

– Minus er den vi går til nå er en tremannsbåt og den vi går fra er en firemannsbåt, men fordelen er at den er nyere og lettere å bruke. Den er også mer manøvrerbar når man får det i fingrene, sir Aandahl-Karlsen.

F.v.: Maskinsjef Håkon Visnes (39) og styrmann Ole Aandahl-Karlsen (34) er kollegaer i Redningsselskapet i Kristiansund. Redningsselskapet er en norsk humanitær forening, stiftet 1891 som det private selskapet Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (NSSR).

De stortrives begge med å jobbe i hjemtrakene.

– Det er veldig fint å jobbe her. Da kan vi også få besøk av familien, og savnet blir ikke like stort. I tillegg er det en stor fordel at vi er kjent rundt her og bruker mindre tid, sier Aandahl-Karlsen og Visnes.

Denne vesle redningsskøya er også ofte i bruk. Den heter Sjøvekteren.
T.v.: RS114 Bergen Kreds – gammel båt som skal byttes ut. RS114 Bergens Kred en firemanns båt med base i Vågen på Gomalandet i Kristiansund. Her har de alt de trenger for kunne har vakt, 24 timer i døgnet i en 28 dager i måneden vaktrotasjon, så her blir du kjent på godt og vondt. T.h.: RS 168 Hans Herman Horn – ny båt som kom for tre uker siden RS168 Hans Herman Horn er en nyere og mer moderne tremanns-båt med høyere marsjfart på 28 knop, mens dagens RS114 Bergen Kreds har en maks fart på 20 knop.
Powered by Labrador CMS