Vogntog som kjører inn på kontrollstasjonen til Vegvesenet på Bergsøya.

Flere anmeldelser etter storkontroll av tunge kjøretøy

– Ett foretak hadde ikke med løyve for å kunne drive transport, dessuten var ikke fartsskriveren kalibrert etter regelverket, sier Frank Sandvik i Statens vegvesen.

Publisert

Under en større kontroll gjennomført av Statens vegvesen på Bergsøy kontrollstasjon 19. mai 2025  ble det avdekket flere alvorlige regelbrudd. Kontrollaksjonen ble holdt på ettermiddagstid og hadde spesielt fokus på tunge kjøretøy og varebiler.

Til sammen ble 90 tunge kjøretøy og 10 lette kjøretøy kontrollert. Resultatet ble fire anmeldelser, fire bruksforbud, syv skriftlige mangler, ett gebyr, og fire førere med brudd på kjøre- og hviletid. Ett kjøretøy som fraktet farlig gods hadde også brudd på ADR-regelverket.

Avdelingsingeniør Frank Sandvik hos Statens vegvesen.

Mangel på løyve og ukalibrert fartsskriver

Et foretak som ble kontrollert kunne ikke fremvise gyldig løyve for transportvirksomhet. I tillegg var fartsskriveren ikke kalibrert som regelverket krever.

– Ett foretak hadde ikke med løyve for å kunne drive transport, dessuten var ikke fartsskriveren kalibrert etter regelverket, sier Frank Sandvik i Statens vegvesen.

Denne kombinasjonen førte til bruksforbud og anmeldelse.

Farlig gods uten dokumentasjon

Et annet alvorlig tilfelle gjaldt en varebil som fraktet ulike typer gasser. Sjåføren hadde ikke med dokumentasjon for hvilket farlig gods som ble transportert, slik ADR-regelverket krever.

– En varebil med mange forskjellige gasser fikk ikke kjøre videre uten transportdokument som viser hvilken type farlig gods det er og hvilke regler som gjelder for akkurat denne transporten, forklarer Sandvik.

Også denne bilen ble ilagt kjøreforbud, og forholdet er anmeldt.

Håndverkere med varebil og henger underlagt kjøre- og hviletid

To håndverkere som kjørte varebiler med tilhenger ble stanset og kontrollert opp mot reglene om kjøre- og hviletid. Begge viste seg å være underlagt regelverket, men førerne hadde ikke fulgt kravene.

– Reglene omkring kjøre- og hviletid er ikke alltid like lett å forstå, men disse varebilene med hengere som brukes av håndverkere kan være underlagt bestemmelsene, sier Sandvik.

Begge transportene fikk bruksforbud, og det ble levert anmeldelse i begge tilfeller.

Fører manglet rett førerkortklasse

En annen fører fikk ikke kjøre videre fordi vedkommende ikke hadde førerkort for den aktuelle vogntogkombinasjonen.

– Det er ikke alltid like lett å forstå hva som utløser krav til utvidet førerkort med bil og henger, sier Sandvik.

Også denne føreren blir anmeldt.

Kontrollen har et klart formål

Statens vegvesen understreker at kontrollene er en del av det kontinuerlige arbeidet for bedre trafikksikkerhet, og for å bekjempe sosial dumping i transportnæringen.

– Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken, sier Sandvik.

Han utdyper:

– Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle.

Miljø og teknisk stand i fokus

Sandvik påpeker også at enkelte forhold handler om mer enn trafikksikkerhet:

– Avrenning fra fisketransport kan forårsake glatte og sleipe veger, og kan være til fare for miljøet. Ved å stanse disse kjøretøyene, unngår vi trafikkfarlige situasjoner.

Teknisk stand på både lette og tunge kjøretøy er også et sentralt kontrollpunkt:

– Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere, sier han.

Sikkerhet for barn og beltebruk

Vegvesenet kontrollerer også bruk av bilbelte og barnesikring i biler.

– Sikring av barn i bil og bruk av bilbelte er vår enkleste livsforsikring. Derfor kontrollerer vi at bilbelte blir brukt, og at barna er forsvarlig sikret i bilen, sier Sandvik.

Over normalen

Til tross for at det var mange som hadde alt i orden, peker Sandvik på at fire anmeldelser på én ettermiddag er mer enn normalt.

– Ved slike kontroller viser det seg at de aller fleste har det i orden, slik som denne gang. Men med fire anmeldelser og fire bruksforbud er det klart at det fortsatt er behov for jevnlige kontroller, sier han.

Powered by Labrador CMS