Får unik sjanse i beste sendetid
– Vi ser dette som en flott mulighet til å vise frem Grip, samtidig som vi setter både Kristiansund og Nordmøre på kartet, sier Sundbåt-sjefen.
Grip og Nordmøre i beste sendetid på TravelXpo
Representanter fra Gripruta, som drives av Kristiansund Kommunale Sundbåtselskap KF, deltar på TravelXpo 2025 i Lillestrøm fra 10. til 12. januar.
Delegasjonen består av Arild Dybå-Eidem, Dag Rune Ramstad (skipper og guide for Gripruta), samt lærlingene som studerer reiseliv, Cornelia Bæverfjord Roksvåg og Iveta Maldaikaite.
Hovedformålet med deltakelsen er å fremme Gripruta og formidle den unike historien om Grip, som er en av Nordmøres mest annerkjente turistattraksjoner.
Sundbåtselskapet har fått en prima plassering i sentralt i messeområdet, hvor de skal ha sin egen stand.
På messen vil de også holde to foredrag i beste sendetid, som er åpne for alle messedeltakerne. Dette gir en enestående mulighet til å nå ut til andre aktører og leverandører for å utvikler gode reisepakker.
– Hvorfor drar dere til Lillestrøm? Hva ønsker dere å oppnå med turen?
– Vi ser dette som en flott mulighet til å vise frem Grip, som er en viktig del av Kristiansund kommune, samtidig som vi setter både Kristiansund og Nordmøre på kartet. TravelXpo gir oss en unik anledning til å møte kundene der de er, sier Arild Dybå-Eidem.
– Gripruta og Grip som reisedestinasjon genererer mange hotelldøgn i Kristiansund og bidrar til økt omdømme for regionen, legger han til.
Fiskeværenes betydning og historien om Grip
En viktig del av formålet for å dra på messen blir å fortelle historien om Grip og kystkulturen. Sundbåtselskapet vil gi besøkende en grundig innføring i utviklingshistorien for fiskeværene og deres avgjørende betydning for Norge gjennom mer enn tusen år.
Fiskeværene er underkommuniserte i Norge. Vi glemmer hvor stor betydning de har hatt for bosetning og økonomisk utvikling
Arild Dybå-Eidem
Grip stavkirke er Norges nordligste stavkirke, og vil også være et sentralt tema. Stavkirken er et populært reisemål for pilegrimer, og den holdes åpen under alle turer til Grip. Kirken er enestående i hvordan den binder historie og opplevelser sammen.
TravelXpo som strategisk arena
– Hvorfor er det viktig for dere å delta på stand til TravelXpo 2025?
– Messen gir oss en mulighet til å promotere reiselivsproduktet Grip og samarbeide med turselskaper og gruppereisearrangører for å utvikle gode reisepakker. Vi investerer mye i Gripruta og bygger videre på det gode arbeidet som allerede var gjort av de tidligere driverne. Den lange konsesjonstiden på ti år gir oss trygghet og forutsigbarhet til å utvikle produktet videre , sier Dybå-Eidem.
I tillegg til å markedsføre Gripruta, vil selskapet også fremheve samarbeidet med lokale leverandører gjennom Gripkroa og overnattingstilbudet i Kristiansund og omegn.
– Dette er en del av en global trend hvor natur, historie og opplevelser blir stadig viktigere for reisende, sier Arild.
TravelXpo 2025 varer frem til søndag 12. januar, og representantene fra Kristiansund ser frem til å formidle Grip som en unik og interessant reisedestinasjon.