
Facebook-innlegg fra Veiholmen Brygge kan ha brutt alkoholloven
En anonym henvendelse til Smøla kommune retter kritikk mot Facebook-innlegg fra Veiholmen Brygge. Ifølge innsenderen kan innleggene være i strid med forbudet mot alkoholreklame.
I et varsel datert 24. juli 2025, sendt til skjenkekontrollen i Smøla kommune, pekes det på mulig brudd på alkoholloven § 9-2, som forbyr reklame for alkoholholdig drikk i Norge. Varselet er sendt anonymt, og underskrives av det som omtales som «bekymrede innbyggere».
– Vi ønsker med dette å gjøre oppmerksom på det som etter vår vurdering kan være et brudd på alkohollovens § 9-2 om forbud mot alkoholreklame, heter det i dokumentet.
Innsenderne retter søkelyset mot flere innlegg på Facebook, der Veiholmen Brygge etter deres vurdering har publisert bilder av ølglass med synlig logo eller merkevare i bakgrunnen. Dette kan, ifølge henvendelsen, tolkes som indirekte alkoholreklame.
– Dette kan etter vår forståelse anses som indirekte alkoholreklame, og dermed være i strid med gjeldende regelverk, står det videre i varselet.
Dokumentasjon lagt ved
Som vedlegg til varselet følger eksempler på innlegg som etter innsendernes mening bryter loven. Ett av dem ble publisert 31. mai 2025 på Veiholmen Brygges offisielle Facebook-side, og gjengitt i gruppen «Oppslagstavle for Smøla» samme dag.
Innlegget starter med en hilsen fra betjeningen:
– Vi gleder oss til å servere dere nydelig mat og opplevelser denne uken. Vi er her for dere, hilsen Therese, Jeff, Kalle, Ilias og Caroline.
Det opplyses deretter om åpningstider for kjøkken og bar/pub, samt om et kveldsarrangement:
– På lørdag (i kveld) blir det countrykveld 21–02 på Havkroa med Anders og Frank, med billettlenke.
Videre inneholder innlegget matanbefalinger og markedsføring av bookingtjenester:
– Prøv en nydelig pizza, pepperstek, hamburger eller fløtegratinert klippfisk? Vi har veldig gode tilbakemeldinger fra våre kunder om dagen – på menyen, maten og servicen, heter det.
Innlegget avsluttes med lenker til bordreservasjon og overnatting, og bruker betegnelsen «leverandør av bolyst på Veiholmen, Smøla og Nordmøre».
Flere innlegg nevnt
Et lignende innlegg ble publisert dagen før, 30. mai 2025, i Facebook-gruppen «Oppslagstavle Veiholmen (for fastboende og huseiere)». Det ble delt av en bruker ved navn Bjørnar Iversen, med tittelen «HVORFOR IKKE ET HELGEBESØK PÅ VEIHOLMEN BRYGGE».
Også dette innlegget opplyser om åpningstider og inneholder det samme bildeinnholdet, ifølge det anonyme varselet. På bildene skal det være synlige alkoholmerker, noe som utgjør kjernen i bekymringen.
Saken mottatt og stemplet av kommunen
Smøla kommune har stemplet dokumentet som mottatt 24. juli 2025. Det fremgår ikke om kommunen har åpnet sak eller varslet bedriften. Innsenderne understreker at de ønsker å være anonyme:
– Vi sender denne henvendelsen anonymt, og ber derfor om at våre personopplysninger ikke forsøkes innhentet eller registrert.
Regelverket er strengt
Ifølge alkoholloven § 9-2 er all reklame for alkohol forbudt i Norge. Dette gjelder både direkte og indirekte reklame, og det er tidligere slått fast av både Helsedirektoratet og flere kommuner at markedsføring i sosiale medier kan omfattes av forbudet.
Også bilder med synlige merkevarer kan regnes som reklame, selv om hensikten ikke nødvendigvis er å promotere alkohol. Det avgjørende er hvordan det kan oppfattes av publikum.
Mulige reaksjoner
Dersom kommunen vurderer at det foreligger brudd på regelverket, kan det få konsekvenser. Vanlige reaksjoner er advarsler, pålegg om retting eller – i alvorlige tilfeller – inndragning av skjenkebevilling.
Nordmørsposten har foreløpig ikke fått svar fra Smøla kommune på spørsmål om saken er under behandling. Det er heller ikke kjent om Veiholmen Brygge har fått anledning til å uttale seg.