
Espen Bugge Larsen: – Kommunen bryter egne rekkefølgekrav
Ziko Gruppen og Kristiansund kommune har havnet i en opphetet diskusjon om regler, vedtak og ansvar. En langvarig e-postutveksling viser hvor krevende saken har blitt, og partene står fortsatt langt fra en løsning.
Kristiansund-selskapet Ziko Gruppen AS, ledet av Espen Bugge Larssen, har i lengre tid hatt en pågående dialog med Kristiansund kommune om adkomst til selskapets parkeringsplass i Nedre Enggate.
Konflikten dreier seg om reguleringsplan, skiltvedtak og bruk av gågata Skolegata. E-postkorrespondanse mellom partene de siste ukene viser en uenighet som både berører lovverk, Statens vegvesens håndbøker og tidligere kommunale vedtak.

Strid om definisjon av gågate
Bakgrunnen er at kommunen har stengt avkjørselen i Skolegata, og i et tidligere brev har vist til at virksomhet basert på adkomst over gågata ikke er forenlig med dens status. Kommunen har pekt på veinormaler som bare åpner for svært begrenset trafikk, tilsvarende rundt ti boenheter.
Daglig leder i Ziko Gruppen, Espen Bugge Larssen, har svart at dette ikke stemmer med virkeligheten. Han viser til Statens vegvesens håndbok N300, del 3, der det presiseres at underskiltet kommunen har brukt kun tillater trafikk tilsvarende inntil ti boenheter. Han peker på at dette nivået allerede er overskredet.
– I Nedre Enggate 13–21 borettslag er det alene 24 boenheter. I tillegg kommer næringskjøring til flere lokaler i samme bygg. Nedre Enggate 11 har ytterligere seks leiligheter og to næringslokaler. Samlet gir dette rundt 30 boenheter og 10 næringslokaler. Dette er mer enn tre ganger høyere enn veiledningens grense, i tillegg til et betydelig innslag av næringstrafikk, uttaler Bugge Larssen i sin e-post til kommunen 21. august.

Han mener derfor at gaten ikke kan klassifiseres som gågate, selv om Zikos parkeringsplass skulle bli stengt.
– Det reiser spørsmål om kommunen bevisst har regulert tilkomst til Nedre Enggate 11–21 på en måte som ikke er i samsvar med Statens vegvesens retningslinjer, skriver Bugge Larssen.

Hovedadkomst og skiltpraksis
Ziko-sjefen viser også til at borettslaget selv har opplyst at hovedadkomsten er via Skolegata, noe som førte til at kommunen tidligere endret utkast til skiltplan.
Han mener at tilkomsten til boenheter og næringslokaler i Nedre Enggate 11–21 uansett gir en kjørevei som er mer enn dobbelt så lang i gågaten som til Zikos parkeringsplass.
– I tillegg kommer Skolegata 10, som har rett til tre parkeringsplasser med nødvendig kjøring i gågaten. Det er også uheldig at kommunen har satt opp skilt som i praksis underbygger at området i lengre tid har fungert som parkeringsplass etter at skolen ble nedlagt, skriver Bugge Larssen.
Forslag om alternativ løsning
Ziko Gruppen har likevel forsøkt å komme kommunen i møte. Bugge Larssen skriver at selskapet synes kommunens forslag om kjøring via Kongens Plass 7 til borettslaget er godt, og at man samtidig kunne knyttet Zikos parkeringsplass til kjøreveien opp mot Skolegata.
– Dette kan være et kompromiss, uttaler han.

Kommunens byingeniør Vidar Dyrnes svarte samme dag at selskapet står fritt til å fremme et slikt forslag for plan- og bygningsenheten, men påpeker at forslaget trolig er i strid med gjeldende reguleringsplan og vil kreve dispensasjon.
Uenighet om rekkefølgekrav
I den videre dialogen peker Ziko-sjefen på at selskapet i dag har en lovlig etablert adkomst, og at kommunen ikke har fulgt opp de vedtatte rekkefølgekravene knyttet til kulturhuset.
– Vårt forslag er også basert på at Kristiansund kommune ikke vil forholde seg til vedtatte rekkefølgekrav i forbindelse med ferdigattest for kulturhuset, som sier at Generasjonstorget skal være ferdig opparbeidet innen et år etter at brukstillatelse er gitt, skriver Bugge Larssen i e-post 4. september.

Han understreker at Ziko Gruppen ikke har behov for å fremme noen forslag så lenge dagens adkomst består.
– Om Kristiansund kommune får dispensasjon fra opparbeidelse av Generasjonstorget, og vi fremdeles kan benytte vår parkeringsplass, er vi villige til å se på en løsning som skissert, sammen med Kristiansund kommune, uttaler han.
Pågående konflikt
Korrespondansen viser at konflikten ikke bare handler om Zikos parkeringsplass, men også om kommunens håndtering av reguleringsplaner, skiltvedtak og rekkefølgekrav for Generasjonstorget.
Mens kommunen har stått på at dagens regelverk begrenser trafikken i gågata, har Ziko Gruppen vist til at trafikkbelastningen uansett langt overstiger rammene i Vegvesenets håndbok. Selskapet mener kommunen har et ansvar for å rydde opp i uoverensstemmelsen.
Kommunens representanter har på sin side vist til gjeldende reguleringsplan og muligheten for dispensasjonssøknad dersom Ziko vil gå videre med kompromissforslaget.
Konflikten om adkomst til parkeringsplassen i Nedre Enggate fortsetter dermed å være uløst, samtidig som kulturhusets rekkefølgekrav og utbyggingen av Generasjonstorget kaster lange skygger over saken.