NP.NO PÅ SOMMERCRUISE: GRIP-REPORTASJE NUMMER 3 av 5 

Erling Todal og Siw Wulff ombord i Kvikk på vei til Grip. FOTO: JOHN BERGE

Erling ville vise kona sin favorittplass

GRIP: Siv Wulff hadde ikke vært på Grip på nesten 25 år. Det ville ektemannen gjøre noe med.

Publisert

Erling Todal har nemlig levd et langt liv på sjøen. Nylig startet han som maskinist på Grip-båten. Den perfekte sommerjobben for en yrkesaktiv pensjonist!

– Jeg har nok ikke reist mer enn 15 ganger denne turen siden jeg nettopp har begynt. Jeg er pensjonist med litt ekstra jobb da vet du, sier Erling Todal til Nordmørsposten.

Da Nordmørsposten var med på turen til Grip hadde han også med seg kona Siv Wulff.

– Han har snakket lenge om at jeg skulle bli med, og ville så gjerne at jeg skulle få gjenoppleve stedet. Han har mast mange ganger på meg at jeg skal være med. Han synes det er veldig stort siden han er fra Nordmøre, sier Siv Wulff.

Hun fortsetter:

– Jeg skjønner at det er stort for turistene, men det er finere i Lofoten der jeg kommer fra. Der er det helt magisk, sier Wulff og fortsetter:

– Grip minner mye om Veiholmen og jeg synes det var veldig lite her!

– Kjente du deg igjen?

– Jeg husker kirka, sier Wulff.

Sjømann hele livet 

Mannen Erling Todal stortrives med sin nye jobb.

– Det er kjekt det. Jeg har vært sjømann i hele mitt liv. Jeg vet ikke om noe annet liv siden jeg ikke har prøvd noe annet, sier Todal og fortsetter:

– Jeg har aldri jobbet på land, og begynte på sjøen allerede i 1974, så gikk jeg maskinistskole, deretter var det gassbåt, supplybåt og ferge, sier Todal.

– Du er ingen landkrabbe med andre ord?

– Hehe. Nei, jeg var hjemme noen uker og da ble det nesten skilsmisse!

Jobbet for Per Meyer

Han forteller at han en periode jobbet i Nord- og Sør-Amerika.

– Båten var 337 meter lang og gikk mest i Gulfen, Canada og Brasil for rederiet Per Meyer, som senere skiftet navn til Havtor, sier Todal.

Havtor startet opprinnelig som rederi under navnet P. Meyer, grunnlagt i Oslo i 1917 av Peter Kristoffer Meyer. Rundt 1976 skiftet selskapet til navnet A/S Havtor, etter at ny ledelse tok over etter familieeierskap innen Meyer-familien.

Rederiet fokuserte særlig på gassfart, og utviklet seg til et av Norges sentrale gassrederier frem til tidlig 1990-tall.

Kjell Holmen styrer Kvikk med støe hender. FOTO: JOHN BERGE

Høydepunktet er fornøyde passasjerer

Kjell Holmen var kaptein på turen da Nordmørsposten var med båten.

– Jeg startet å jobbe på båten i 1992, men har ikke kjørt hele tiden men sesongvis. Det siste året har det vært to mann som har kjørt båten, sier Holmen.

– Hva er høydepunktet opp gjennom årene?

– Høydepunktet er hver tur når man ser at man har fornøyde passasjerer, sier Holmen og forteller hvorfor folk skal ta turen.

– Grip er en fin og unik plass. Folk som ikke har vært der før burde ta turen, sier Holmen.

Kjell Holmen styrer Kvikk med støe hender. FOTO: JOHN BERGE

Mange fulle båter 

Grip-båten har plass til 47 personer og det har vært mange fulle båter i sommer.

– Det har vært sånn halvannen uke. På denne ekstraturen er det 18 personer med, sier Holmen.

Han forteller at båten må innstilles om været ute i havgapet er for ille.

– Vi tar hensyn til passasjerene. Er det for dårlig vær, vil vi utsette passasjeren for turen og da kansellerer vi, sier Holmen.

– Hvor ofte skjer dette?

– Været kan være like ille midt på sommeren som ellers i sesongen. Vi har hatt noen kanselleringer i sommer på grunn av for dårlig vær, sier Holmen.

Powered by Labrador CMS