Taxisentralen ved Kongens plass i Kristiansund.

Endelig enighet om drosjeplassen

Hva som først virket som en liten detalj, viste seg å bli en lang debatt i bystyret. Nå er det klart hvordan plassen skal brukes fremover.

Publisert

Kristiansund bystyre behandlet torsdag 28. august spørsmålet om parkerings- og oppstillingsplass ved Nedre Enggate 21. Saken skapte diskusjon om skilting, avtalegrunnlag og likebehandling av aktører i drosjenæringen – før flertallet landet på en løsning.

Uenighet om avtale og skilting

Bakgrunnen for saken var en avtale mellom Kristiansund kommune og Kristiansund Taxi om bruk av plassen. Flere representanter pekte på at skiltingen i området tydelig angir «drosjeholdeplass», og at en eventuell eksklusiv avtale ikke kan gjelde dersom plassen samtidig skal fungere som offentlig holdeplass.

– Skiltet sier drosjeholdeplass, og da må det også behandles som det. Før vi gjør avtaler om parkering, må vi løse dette, sa en av representantene under debatten.

Andre advarte mot å gi eksklusive rettigheter til én aktør. – Vi kan ikke inngå avtaler som ekskluderer andre løyvehavere. Alle som har drosjeløyve i Kristiansund må ha like rettigheter, ble det understreket.

Forslag og motforslag

Det ble fremmet endringsforslag for å tydeliggjøre at avtalen måtte avgrenses til parkeringsplass og ikke gjelde drosjeholdeplassen. Flere mente at holdeplassen burde flyttes til motsatt side av gata for å unngå uklarheter.

Andre tok til orde for at kommunen må vektlegge drosjenæringens beredskapsrolle og profesjonelle drift, og pekte på betydningen av å ha en sentral drosjeaktør i byen.

Vedtaket

Til slutt landet bystyret på å støtte administrasjonens innstilling, med presiseringer.

  • Avtale om langtidsutleie/kunngjøring kan inngås for parkeringsplassene.

  • Drosjeholdeplassen skal ikke inngå i en eksklusiv avtale, men være tilgjengelig for alle løyvehavere.

  • Skiltingen i området skal avklares og tilpasses vedtaket.

Med dette ble det satt en sluttstrek for en sak som har skapt både forvirring og diskusjon i drosjemiljøet.

Powered by Labrador CMS