Mali Payangbe Gilleseen og karriereveileder Linn Marita Nikolaisen på Atlanten ungdomsskole.

En annerledes skoletime

ATLANTEN UNGDOMSSKOLE: Mali Payangbe Gillesen (15) og de andre elevene i klasse 10B på Atlanten ungdomsskole stortrivdes med en annerledes skoletime. De fikk teste et nytt digitalt verktøy for karrieréutvikling.

Publisert Sist oppdatert

Nordmørsposten fikk være med da elever i klasse 10 B på Atlanten ungdomsskole i Kristiansund fikk en introduksjon og testet programmet. 

Responsen fra lærere og elever var utelukkende positive til det de fikk høre fra karriereveilederne Linn Marita Nikolaisen og Maren Jünge Husby fra Varde.

Karriereveilederne Maren Jünge Husby og Linn Marita Nikolaisen underviste på Atlanten ungdomsskole.

Dette er Karrierékompasset

Synchrocity har utviklet et nytt, forskningsbasert veiledningsprogram kalt Karrierekompasset.

Det er utviklet i samarbeid med Kristiansundsbedriften Varde Arbeid og Inkludering A/S og andre arbeids- og inkluderingsbedrifter over hele landet. Programmet hjelper ungdom å utforske egne styrker, interesser og utdanningsvalg.

Elever ved Nordlandet, Atlanten og Averøy ungdomsskoler har denne uken fått undervisning og mulighet til å bruke Karrierekompasset.


 –  Veldig lærerikt

I klasse 10 B ved Atlanten ungdomsskole synes elevene det var flott med en litt annerledes skoletime.

– Dette var veldig lærerikt, og det er en stor mulighet for oss til å lære mer om hvilke utdanningsretninger vi skal ta. For min del har jeg lyst til å jobbe med folk. I dette verktøyet kan jeg finne ut hva som er mine styrker for å velge best mulig retning videre, sier Marie Pettersen (15).

Marie Pettersen og karriereveileder Linn Marita Nikolaisen.

– Lærer mye om oss selv

Millian Hungnes Iversen (15) og Mali Payangbe Gillesen (15) var også fornøyd med det nye verktøyet.

– Det er veldig gøy og vi lærer mye om oss selv, sier Millian. 

Millian Hungnes Iversen og Mali Payangbe Gillesen på Atlanten ungdomsskole.

Mali følger opp.

– Gjennom dette verktøyet lærer vi å bli kjent med oss selv på en bedre måte, sier Mali.

Mahamed Ahmed (15) synes også det var lærerikt.

– Dette er veldig positivt og veldig gøy. Vi lærer mye om oss selv og lærer mange nye ting, sier Mahamed.

Mahamed Ahmed koste seg med veiledning på Atlanten ungdomsskole.

Basert på forskning

Det nye verktøyet er basert på forskning.

– Vi har tatt det verktøyet vi har laget for voksne, som er basert på karriereforskning. Og så har vi knekket om til ungdommer, og puttet inn læreplaner for utdanningsvalg i faget, sier karriereveileder Linn Marita Nikolaisen hos Varde.

I Karrierekompasset kan man spørre flere chatboter om et ønsket yrke.

– Deretter vil ungdommene få vite masse innhold om det yrket for eksempel. Eller de kan putte inn en interesse de har, og så kan de få ut hvilke ferdigheter de trenger og kompetanse de får ved å for eksempel game eller spille håndball eller klippe gress i hjemmet, sier Nikolaisen.

Hun fortsetter:

– Målet er at ungdommen gjennom å kartlegge interesser, ferdigheter og kompetanse skal få opp konkrete yrker og muligheter som kan passe spesifikt for dem. I tillegg kan de utforske yrker og utdanninger gjennom å blant annet kommunisere med en KI-bot, sier Nikolaisen.

Kontaktlærer Anniken Reitan (fra venstre) og karriereveilederne Linn Marita Nikolaisen og Maren Jünge Husby på Atlanten ungdomsskole.

–  Veldig nyttig

Anniken Reitan, læreren i klasse 10 B, var veldig fornøyd med timen elevene hennes hadde med representanter fra Varde Arbeid og Inkludering AS.

– Dette var veldig nyttig. Det vil hjelpe flere av elevene med å ta riktige karrierevalg, sier Reitan.

Hun forteller at klassen tidligere blant annet har deltatt på karrieredagene i Braatthallen og skal delta under en utdanningsmesse kommende uke.
NB! Elevene ved de ulike ungdomsskolene vil ha Karrierekompasset tilgjengelig til mas 2026.

Powered by Labrador CMS