
Circle K satser ved Viadukten
Et nytt prosjekt er lagt fram i Kristiansund. Planene skaper samtidig ulike vurderinger mellom selskapet og kommunen.
Søknaden om utbygging
Circle K Norge AS ønsker å etablere lynladere for elbil på bensinstasjonen i Wilhelm Dalls vei 25. Planene er utarbeidet av Archus arkitekter AS, og søknaden ble sendt til kommunen 9. april 2025. Prosjektet består av seks ladeplasser, fordelingsskap og en ny nettstasjon, alle levert som prefabrikkerte enheter på standard fundamenter.
Arkitektkontoret skriver i søknaden at tiltaket bør behandles som dispensasjon utenom byggesak, fordi det ligger innenfor kommuneplanens arealformål som næringsbebyggelse. Samtidig legges det vekt på at tiltaket er en del av den nasjonale satsingen på hurtiglading av elbiler.
Ingen merknader fra naboer
Tiltaket ble nabovarslet 10. april. Innen fristen kom det ikke inn noen merknader fra naboer.
Teknisk utforming
Planene viser to ladeplasser under pumpetaket og fire langs vestveggen av bygget. I tillegg kommer en ny nettstasjon på tomtas vestside. Det er planlagt bruk av Kempower AC Satellites-dispensere og en Møre Trafo Maxi nettstasjon på 1250 kVA.
Avstanden til Wilhelm Dalls vei er beregnet til 14,6 meter for ladeplassene og 19 meter for nettstasjonen.
Kommunens syn
Kristiansund kommune har vurdert prosjektet som søknadspliktig. I brev til tiltakshaver blir det vist til at anlegget innebærer en vesentlig endring av eksisterende forhold, og at plan- og bygningsloven dermed utløser krav om byggesøknad.
Kommunen har også lagt til grunn at nettstasjonen er planlagt på areal regulert til grønnstruktur. Det betyr at tiltaket etter kommunens vurdering krever dispensasjon fra reguleringsformålet.
Arkitektens svar
Archus arkitekter bestrider denne vurderingen. I et brev datert 30. april skriver de at tiltaket kun innebærer en mindre omdisponering av parkeringsplasser og etablering av en liten nettstasjon. Etter deres syn gir dette ingen vesentlig endring av kjøremønsteret på området, og påvirkningen på tomt og omgivelser omtales som minimal.
De peker på at den reguleringsplanen kommunen viser til er fra 1946, og at kommuneplanens arealdel fra 2020–2032 derfor skal ha forrang. Arkitektkontoret viser også til statlige retningslinjer der ladestasjoner er definert som parkeringsplasser og normalt fritatt fra søknadsplikt.
Ny behandling i september
Den 19. september sendte kommunen en anmodning om uttalelse til sektormyndigheter. Saksbehandler Piotr Jakubowski skrev at flere av tiltakene er planlagt innenfor grensene, men at nettstasjonen ligger i konflikt med både arealformålet «forhage» og byggegrensene langs Wilhelm Dalls vei og Averøyveien.
Han viste også til at det går en kommunal gang- og sykkelvei vest for eiendommen, med byggegrense på 15 meter fra midtlinjen. Kommunen satte frist til 19. oktober for svar fra berørte myndigheter, og varslet at det kan gis dispensasjon dersom ingen merknader kommer inn.
Saken videre
Circle K ønsker å bidra til utbyggingen av lynladere i Kristiansund, men prosjektet ved Viadukten er ennå ikke avklart. Uenigheten mellom selskapet og kommunen handler om hvorvidt tiltaket kan behandles som dispensasjon utenom byggesak, eller om det kreves ordinær byggesøknad.