Bremsene sviktet på vogntoget

En tragisk ulykke på E39 ved Heim den 16. januar 2024, der vogntogsjåfør Geir Ole Mork Neerland fra Kristiansund omkom, skyldtes bremsesvikt, ifølge Statens Havarikommisjon.

Publisert Sist oppdatert

Ulykken involverte to vogntog og en personbil. Havarikommisjonens undersøkelser har nå konkludert med at mangler ved bremsesystemet på tilhengeren var en direkte årsak til ulykken.

Ulykken skjedde da et sørgående vogntog og et nordgående modulvogntog møttes i en kurve på E39 den 16. januar 2024. 

Vogntoget fikk sleng på tilhengeren, som skrenset over i motgående kjørefelt og traff modulvogntoget. Geir Ole Mork Neerland (52) var føreren av modulvogntoget og omkom. Begge kjøretøyene hadde en hastighet på rundt 50 km/t i begynnelsen av kurven.

I en svært grundig rapport på hele 79 sider skriver Havarikommisjonen at «Statens Havarikommisjon mener at vogntoget ville holdt seg på sin side gjennom kurven dersom de blokkeringsfrie bremsene (ABS/EBS) på slepvognen hadde vært intakte».

Undersøkelsene avdekket også mangler i varslingssystemet for bremsefeil på tilhengeren.

Rapporten beskriver hendelsesforløpet slik: Begge vogntogene reduserte hastigheten inn mot kurven i det de møttes. Hastigheten var rundt 50 km/t i begynnelsen av kurven, og begge bremset lett på den snødekte veibanen. Feilen ved bremsesystemet førte imidlertid til at den fremre delen av slepvognen skrenset over i motgående kjøreretning.

Fra ulykkesstedet tirsdag 16. januar 2024.

«Den utløsende faktoren i ulykken kan rettes mot mangel på ABS/EBS-bremser og påfølgende tap av kontroll i kurven», heter det i rapporten fra Statens havarikommisjon.

I tillegg til bremsesvikten, peker rapporten på at veiens sikkerhetsmarginer var for små for møtende lange vogntog. En simulering viste at to 24 meter lange vogntog som følger høyre kantlinje i 30 km/t ikke har klaring i kurven under normale kjøreforhold.

Teknisk svikt og mangelfull varsling:

SHKs undersøkelser avdekket innvendige feil i bremsetilkoblingen på vogntoget, som førte til at bremsene på tilhengeren ikke fungerte.

Føreren av vogntoget fikk ikke tilstrekkelig varsel om feilen i dashbordet.

Selv om varslingen tilfredsstilte dagens regelverk, mener SHK at meldingen «Tilhenger uten ABS» må varsles som en alvorlig feil med rødt varsellys.

Testene utført av SHK viser at ulike produsenter varsler ulikt ved samme brudd i tilkoblingen, og at varslingen blir spesielt dårlig ved flere brudd i ledningsnettet.

Veistandard og sikkerhetsmarginer:

Rapporten konkluderer med at sikkerhetsmarginene på veien var for små for møte mellom to så lange og tunge kjøretøy, sett opp mot kurvatur og veibredde.

En simulering utført av SHK bekrefter at to 24-meters vogntog ikke har klaring i kurven under normale kjøreforhold.

Veistrekningen ble åpnet for modulvogntog i 2020, og den veifaglige vurderingen ble lagt til lokal veimyndighet uten fysiske krav til veiens egnethet. SHK stiller spørsmål om veimyndighetene har gjort tilstrekkelige faglige vurderinger.

Sikkerhetstilrådinger: SHK har fremmet syv sikkerhetstilrådinger:

  • Scania Norge tilrådes å undersøke muligheten for å endre løsningen for varsling ved avvik i bremsetilkoblingen eller fravær av ABS.
  • Bilimportørenes landsforbund (BIL) tilrådes å samle relevante medlemsbedrifter for å forbedre varslingen til fører ved avvik i bremsetilkoblingen.
  • Statens vegvesen tilrådes å undersøke mulighetene for å forsterke tungbilkontrollørenes feildiagnoseutstyr og øke kunnskapen om ulike trekkbilers varsling.
  • Statens vegvesen tilrådes å foreslå for Euro NCAP sitt Safer-Truck-program å implementere sikkerhetspoeng for trekkbilenes varsling ved bortfall av førerstøttefunksjoner.
  • Statens vegvesen tilrådes å initiere et samarbeid med relevante aktører for å sikre at manglende ABS/EBS på tilhengere varsles med rødt varsellys.
  • Trøndelag fylkeskommune tilrådes å revurdere bruksklassen på gamle E39 mellom Betna og Stormyra når denne omklassifiseres til fylkesvei.
  • Statens vegvesen tilrådes å endre rammeverk for yrkessjåførutdanning, slik at ny kunnskap fra SHKs tungbilundersøkelser blir en del av opplæringen.

SHK understreker viktigheten av at tungbilførere gjør seg godt kjent med varslingssystemene i sine kjøretøy, da ulike produsenter har ulike løsninger for varsling. SHK anbefaler også at førere gjennomfører lytte-tester ved tilkobling og går gjennom lastvisning og systemmeldinger på dashbordet.

Denne ulykken og SHKs rapport understreker behovet for forbedringer i både kjøretøyteknologi og veistandard for å øke sikkerheten for tunge kjøretøy på veiene våre.

Powered by Labrador CMS