
Boligplan skaper strid i Skytterveien
Et nytt boligprosjekt i Kristiansund er på vei inn i politisk behandling, men planene for Skytterveien 26–30 møter allerede kritiske merknader. Brannsikkerhet, lekeplass og juridiske spørsmål er blant temaene som splitter.
Plan for 20 nye boliger
Planforslaget R-310 Skytterveien 26–30 er fremmet av VELA Eiendom AS og utarbeidet av Norconsult. Planen legger opp til tre leilighetsbygg med til sammen 20 boenheter. I tillegg åpnes det for kjedehus i et annet delområde.
Hver bolig skal ha én parkeringsplass, og utearealene skal dekke minst 25 kvadratmeter per boenhet. Minst 40 prosent av dette skal være felles uteområder på bakkenivå, med lekeplass inkludert.

Brannvesenet advarer
Nordmøre interkommunale brann- og redningstjeneste har påpekt flere svakheter i planen. Leder for forebyggende brann og feiing, Marius Ibs Øien-Hansen, peker på at kapasiteten for slokkevann må styrkes.
– Slokkevannskapasiteten til Skytterveien 26–30 må være i henhold til TEK17. En kapasitet på 1200 liter per minutt i småhusbebyggelse, og minst 3000 liter per minutt fordelt på to uttak i annen bebyggelse, sa Øien-Hansen.
Han advarer også mot for tett bebyggelse. – Avstand mellom lave byggverk skal være minimum 8,0 meter, med mindre det er truffet tiltak for å hindre spredning av brann, understreker han.
Tilkomsten for stigebil er et annet problem. Veiene som er tegnet inn i planen kan være for smale. – Veien nedenfor rekkehusene ser ut til å være for smal til at stigebil kan benytte denne som oppstillingsplass. Det må avklares hvor oppstillingsplasser til stigebil skal være, sa Øien-Hansen.
I en senere uttalelse presiserte han at dette må løses i detaljplanleggingen. – Hovedregelen er at brannvesenet skal ha kjørbar tilkomst helt frem til hovedangrepsvei. Byggverk i risikoklasse 4 brannklasse 1 kan det aksepteres en avstand fra brannbil til byggverket på maks 50 meter, sa han i august.
Lekeplass utenfor planområdet
Plankartet viser at lekeplassen er lagt til et friområde. Det skyldes manglende plass inne i selve planområdet.
Kinga Burda, parkleder i Kommunalteknikk, forklarer valget slik: – Den planlagte lekeplassen er lagt til et friområde, som et resultat av manglende tilgjengelig areal innenfor planområdet. Kommunen har ikke hatt planer om å etablere en ny lekeplass i dette området, da det allerede finnes flere lekeplasser i nærområdet, sa hun.
Burda peker samtidig på at kommunen har begrensede ressurser. – Gjennom en driftsavtale legges det til rette for at brukere og beboere i nærområdet kan bidra med enkelt vedlikehold og oppsyn. Det er ikke intensjonen at private skal dekke store kostnader eller utføre avanserte reparasjoner, men heller bidra til løpende oppfølging og rapportering, sa hun.
Statsforvalteren setter grenser
Statsforvalteren i Møre og Romsdal har også vurdert saken. Seniorrådgiver Bjarne Otnes peker på at den foreslåtte bestemmelsen om drift av lekeplassen ikke kan gjøres juridisk bindende.
– Eg har ikkje merknader til formuleringa, men den kan ikkje ha kraft av ei juridisk bindande føresegn med heimel i pbl. § 12-7. Det blir å sjå på som ei retningsline til kommunen si byggesakshandsaming under kap. 4, sa Otnes.
Han påpeker likevel at kommunen som grunneier kan bruke privatrettslige avtaler for å sikre drift og vedlikehold.
Neste steg i prosessen
Planmaterialet er justert flere ganger etter innspill fra høringsrunden. Kristiansund kommune har fått tydelige merknader fra både brannvesenet, Statsforvalteren og kommunalteknikk.
Saken om Skytterveien 26–30 er nå på vei til politisk behandling. Før bystyret tar stilling må spørsmål om brannsikkerhet, lekeplassdrift og juridiske rammer være avklart.