
Averøy formannskap behandlet regnskap, budsjetter og boligtomter: Her er alle vedtakene
Averøy kommune vedtar å legge de 10 boligtomtene som omtales i saksopplysningene ut for salg på det åpne marked. Kommunedirektøren gis fullmakt til å inngå avtale med eiendomsmegler og til gjennomføring av salget.
Nordmørsposten ønsker å gjøre det enklere for innbyggerne å følge med på hva som skjer i lokalpolitikken. Ved å gjennomgå og formidle offentlig tilgjengelig informasjon, gir vi våre lesere innsyn i hvilke saker politikerne prioriterer, og hvordan beslutninger som påvirker hverdagen i kommunen blir til. Slik bidrar vi til å styrke åpenhet, engasjement og demokratisk deltakelse.
Formannskapsmøte med tunge økonomisaker
Tirsdag 3. juni 2025 møttes Averøy formannskap i formannskapssalen fra klokka 09.00 til 13.45. Møtet startet med tre orienteringer: om sentrumsprosjektet ved samfunnsplanlegger Ragnhild Berthinussen, ny trafostasjon på Bruhagen ved plan- og teknisk sjef Martin Ove Karlsen, og kommunens boligtomter ved geodataingeniør Martin Pedersen.
Det ble også gitt tilslutning til makeskifte på en mindre parsell i forbindelse med trafostasjonen. Sak 12/25 ble behandlet først i møtet, før de øvrige sakene ble tatt i tur og orden.
Ordfører Ingrid Ovidie Rangønes (Ap) hadde forfall, sammen med Anna Marie Bae Fagereng (Ap), Bjørn Erik Rånes (Sp), Roald Røsand (V) og Odd Sigbjørn Tvestad (H). Varaer deltok i stedet.
Her er en oversikt over hva som ble vedtatt i møtet.
Enstemmig godkjent årsberetning
Formannskapet behandlet årsberetningen for 2024 i sak 8/25. Årsberetningen er kommunens årlige oppsummering av måloppnåelse og utvikling på ulike områder.
Vedtak:«Kommunestyret godkjenner Årsberetning 2024 for Averøy kommune.»
Vedtaket ble fattet enstemmig og skal videre behandles i kommunestyret 16. juni 2025.
Regnskapet viste stort merforbruk
I sak 9/25 ble regnskapet for 2024 behandlet. Kommunen hadde et merforbruk på 15,4 millioner kroner. Dette ble delvis dekket ved bruk av disposisjonsfond, men kommunen må fortsatt dekke inn 12 millioner kroner innen 2026.
Vedtak:
«Averøy kommunes regnskap for 2024 godkjennes.
I henhold til strykningsbestemmelsene i § 4-2, i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap og årsberetning er merforbruket på kr 15.404.179 delvis dekt ved strykning av avsetninger til disposisjonsfond med kr. 300.000, og bruk av disponibelt disposisjonsfond med kr. 3.038.497. Resterende avvik på kr 12.065.681 føres som fremførbart merforbruk som skal dekkes inn innen 2026.»
Dette ble også enstemmig vedtatt og sendes til kommunestyret.
Godkjente 1. tertialrapport
Sak 10/25 gjaldt første tertialrapport for 2025, som viser status per 1. mai. Dette er en viktig økonomisk og driftsmessig oversikt midt i året.
Vedtak:«Averøy kommunestyre godkjenner 1. tertialrapport 2025.»
Vedtaket ble gjort enstemmig.
Budsjettendringer og låneopptak
I sak 11/25 behandlet formannskapet revidert budsjett og økonomiplan 2025–2028, samt første budsjettjustering for året. Saken omfattet både drifts- og investeringsendringer.
Vedtak:
«Kommunestyret vedtar følgende endringer for budsjettet 1/2025.
Kommunestyret vedtar revidert budsjett og økonomiplan for 2025–28 iht vedlegg.»
Endringene inkluderer blant annet:
Økt låneopptak på 58,8 millioner kroner, hvorav 10 millioner er startlån til videre utlån.
Nye investeringer i blant annet riving og regulering av Utheim skole, kjøp av boliger på Kårvåg boligfelt, velferdsteknologi, reinvestering i helse og omsorg, ny slamavskiller på Kvernes og vedlikehold av kommunale veger.
Odd Sigbjørn Tvestad (H) fikk permisjon før vedtaket, men det ble vedtatt enstemmig blant de gjenværende.
Ti kommunale tomter legges ut for salg
Sak 12/25 ble flyttet først i møtet. Den omhandlet salg av kommunale boligtomter. Ifølge saksframlegget gjelder det ti tomter, og kommunen har tidligere fastsatt prinsipp for slike salg i sak 13/2018.
Vedtak:«Averøy kommune vedtar å legge de 10 boligtomtene som omtales i saksopplysningene ut for salg på det åpne marked. Kommunedirektøren gis fullmakt til å inngå avtale med eiendomsmegler og til gjennomføring av salget. Salget gjennomføres i tråd med kommunestyrets prinsipper vedtatt i sak 13/2018.»
Vedtaket ble fattet enstemmig.
Referatsaker: Høringer og varsler
Under referatsakene (sak 61/25 til 80/25) tok formannskapet til orientering en rekke høringer og meldinger fra statlige og regionale myndigheter. Eksempler inkluderer:
Høring om bevaringsstrategi for kulturmiljø, både i byer, bygder og industriområder.
Høring om strengere regulering av solarier.
Høringsbrev om nye læreplaner for voksne og tiltak mot barnekriminalitet.
Forslag om endringer i valgforskrifter, byggesaksregler, og regelverk for nettlegeordning og kvalitetssikring etter energiloven.
Høring om nytt regionalt kulturfond i Møre og Romsdal.
Disse sakene ble ikke votert over, da de kun ble referert til formannskapet.
Om politiske skillelinjer
Selv om alle vedtak i dette møtet ble fattet enstemmig, er det viktig å være oppmerksom på at det i større økonomisaker ofte finnes politiske skillelinjer mellom posisjon (Ap, Sp, SV) og opposisjon (H, Frp, V). At det ble enighet i dette møtet, betyr likevel ikke at det nødvendigvis blir konsensus i det videre arbeidet i kommunestyret – spesielt når det gjelder prioriteringer av velferd, investeringer og gjeldsnivå.
Neste steg
Samtlige vedtak fra møtet skal behandles videre i kommunestyret 16. juni 2025.
Nordmørsposten følger prosessen videre og vil gi innbyggerne fortløpende innsyn i hvilke prioriteringer som preger kommunepolitikken i Averøy.