Foto: Vegard Grimstad
Det amerikanske militærflyet Beechcraft C-12D Huron under innflygning til Kristiansund lufthavn Kvernberget torsdag formiddag. Flyet kom fra Oslo og gjennomførte øvingsrunder over flyplassen.

Amerikansk ambassadefly med «touch and go» på Kvernberget

Et amerikansk fly merket med United States of Amerika og med det amerikanske flagget på haleroret, besøkte torsdag formiddag Kristiansund lufthavn. Flyet er tilknyttet den amerikanske ambassaden i Oslo og opererer regelmessig i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 10. juli 2025 landet et fly av typen Beechcraft C‑12D Huron på Kristiansund lufthavn Kvernberget. Flyet har registreringsnummer 83‑0497 og tilhører United States Air Force (USAF). Ifølge åpne radardata på Flightradar24 kom flyet fra Oslo Gardermoen. Kallesignalet som ble brukt under flygingen var DRAGN11.

Det amerikanske militærflyet Beechcraft C-12D Huron under innflygning til Kristiansund lufthavn Kvernberget torsdag formiddag. Flyet kom fra Oslo og gjennomførte øvingsrunder over flyplassen.

Tilknyttet amerikanske ambassader

Flyet 83‑0497 er en militær versjon av det sivile King Air-flyet, og opererer under navnet C‑12D Huron i US Air Force. Flyet er registrert med serienummer BP‑43, og har vært i aktiv tjeneste siden 1983.

Den aktuelle maskinen er jevnlig observert ved flyplasser i Europa og brukes ofte i forbindelse med US Embassy Flight, en enhet som betjener amerikanske ambassader i Europa. Flyet opererer med amerikanske militære kjennetegn, blant annet teksten «United States of America» på skroget og flagg på haleroret.

Skjermbilde fra Flightradar24 viser ruten til det amerikanske militærflyet Beechcraft C-12D Huron over Kristiansund torsdag formiddag. Flyet kom fra Oslo og returnerte dit etter kort opphold på Kvernberget.

Hyppige flygninger i Norge og Europa

Flyet med registrering 83‑0497 har i flere år vært observert ved Oslo lufthavn Gardermoen, RAF Mildenhall i Storbritannia, og andre flyplasser som Amsterdam, Helsinki og Praha. Blant annet ble det fotografert på Gardermoen i desember 2021 og på RAF Mildenhall i januar 2024.

Etter besøket i Kristiansund torsdag, fløy flyet tilbake til Oslo, ifølge offentlige data fra Flightradar24. Det er ikke kjent hvilket ærend flyet hadde i Kristiansund.

Skjermbilde fra Flightradar24 viser ruten til det amerikanske militærflyet Beechcraft C-12D Huron over Kristiansund torsdag formiddag. Flyet kom fra Oslo og returnerte dit etter kort opphold på Kvernberget.

Militært sambandsfly

Beechcraft C‑12D Huron er utstyrt med to turbopropmotorer av typen Pratt & Whitney PT6A, og brukes av US Air Force som et lett transport- og sambandfly. Flyet har kapasitet til å frakte både personell og lett utstyr og er utstyrt for å kunne operere på mindre flyplasser.

C‑12D-versjonen er basert på King Air A200CT og har forsterket understell og ekstra drivstoffkapasitet. Flyet benyttes i flere land av det amerikanske forsvaret, blant annet til ambassadetjeneste, samband og logistikkstøtte.

Det amerikanske militærflyet Beechcraft C-12D Huron under innflygning til Kristiansund lufthavn Kvernberget torsdag formiddag. Flyet kom fra Oslo og gjennomførte øvingsrunder over flyplassen.

Ingen uttalelser

Nordmørsposten har torsdag vært i kontakt med Forsvaret.

Forsvarets operative hovedkvarter opplyser til Nordmørsposten at de ikke har informasjon om flyet:

– Det er et sivilt statsfly. Vi sporer ikke disse flyene, sier FOH i en kort kommentar.

Tårntjenesten ved Kristiansund lufthavn bekrefter at flyet gjennomførte innflyvningsøvelser torsdag formiddag.

– De øvde på innflyvninger. Vi ønsker ikke å kommentere hva de gjør der ellers eller hvilket fly det gjelder, opplyser tårnet til Nordmørsposten.

Normørsposten har prøvd å få kontakt med den amerikanske ambasasen for en kommentar, men de tar ikke telefonen. 

NP.no observerte at flyet drev med «touch and go»-øvelser, der et fly lander på rullebanen og tar av igjen uten å stoppe helt. Det er en vanlig øvelse i flyopplæring for å øve på landinger og starter, og kan også brukes som en avbrutt landing i en nødsituasjon. 

Vi fortsetter å følge saken dersom det kommer ytterligere informasjon.

Powered by Labrador CMS