
50 år med taxikrangel: Nå vil kommunen rydde opp
Kommunedirektøren vil gi Kristiansund Taxi SA en juridisk forankret rett til oppstillingsplassen ved Marstrands gate–Langveien. Forslaget kommer til bystyret 28. august, etter måneder med uenighet og påstander om en gammel avtale ingen finner igjen i arkivet.
I 1975 vedtok bygningsrådet å plassere drosjesentralen nord for Indremisjonens bedehus som en midlertidig løsning, samtidig som administrasjonen skulle finne en permanent lokalisering. Bystyret fulgte opp med vedtak om regulering for drosjesentral i Marstrands gate samme år.
Året etter ble byggetillatelsen for ny drosjesentral gitt i Marstrands gate, etter at klage fra naboen Olga Nygård ble avvist i kommunens organer og hos fylkesmannen. – «Klagen tas ikke til følge», heter det i korrespondansen i januar–februar 1977.
I 1979 godkjente bygningsrådet utvidelse av oppstillingsfeltet fra 8 til 9 plasser og fra 20 til 24 meter, med markering av feltets lengde. Dette befestet plassens funksjon for sentralens drift.
Hva foreslås nå: festeavtale for å sikre rettighetene
Administrasjonen legger fram et forslag om å etablere en festeavtale mellom kommunen og Kristiansund Taxi SA, fordi den opprinnelige avtalen som bransjen viser til ikke er funnet i arkivene. Avtalen skal gi en «varig og juridisk trygg løsning», med pris fastsatt administrativt på markedsmessige vilkår. Saken behandles i bystyret 28. august 2025.
I samme saksframlegg skilles det tydelig mellom en offentlig drosjeholdeplass (for alle løyvehavere) og en privat parkeringsplass tilknyttet drosjesentralen for pauser, administrasjon og kundemottak. Kommunedirektøren anbefaler at dagens ordning videreføres: Sentralens plass i Marstrands gate disponeres eksklusivt av Kristiansund Taxi SA, mens andre løyvehavere bruker øvrige holdeplasser i byen.
Dokumentasjonen som ligger på bordet
Kommunen peker på at det ikke er funnet noen skriftlig avtale i kommunens eller IKA sine arkiv. Samtidig finnes det dokumenter som indikerer at en avtale har eksistert: Et internt brev fra 1996 omtaler «revisjon av tidligere avtale» for taxiholdeplassen ved Langveien/Marstrands gate, innen en ny ordning for leie av kommunale trafikkarealer.
Det finnes også et brev fra 1994 fra byingeniøren som presiserer at plassen foran sentralens vaktstue kun skal brukes til oppstilling/parkering for drosjebiler. – «Området vil bli kontrollert […] feilparkerte biler vil bli ilagt p-gebyr», heter det i brevet.
Når det gjelder historikken i drosjenæringen lokalt, bekrefter Møre og Romsdal fylkeskommune i e-post 30. april 2025 at Kristiansund Taxi SA har vært den eneste drosjesentralen i Kristiansund fram til 2020, opplyst av rådgiver Sturla Hess Brunvær etter samtale med tidligere fagansvarlig i fylket.
Kristiansund Taxi sine innspill og påstander
Knut M. Jektvik, styreleder i Kristiansund Taxi SA, viser i et brev 25. juli 2025 til en hundreårsavtale som skal ha gitt sentralen vederlagsfri disposisjon av plassen fra 1979 til 2079, begrunnet med flytting fra sparebanktomta. – «Avtalen gikk ut på at sentralen disponerte dette området vederlagsfritt fra 1979 til 2079», skriver Jektvik, og oppgir at dokumentet på sentralens side skal ha gått tapt.
Ledelsen i sentralen opplyser at de vedlikeholder området for egen regning, med utgifter til brøyting, strøing, spyling og planlagt asfaltering, samt at plassen brukes til pauser, toalettbesøk og lett vedlikehold av bilene. – «Kundene som oppsøker oss ved Ramsøys gate 18 ønsker transport av Kristiansund Taxi», heter det i et brev 5. mai 2025.
I samme brev beskrives kapasiteten i byen: Sentralen har 26 biler, deriblant fire storbiler, mens «de andre» aktørene utgjør fire løyver tilknyttet en ekstern sentral. Etter deres syn har disse tilstrekkelig tilgang på andre holdeplasser i byen. Dette er virksomhetens egne opplysninger.
1990-tallets spor etter avtale
Kommunens bystyrevedtak i 1996 innførte prinsipp om leie for kommunal grunn som brukes til privat eller offentlig parkering. I oppfølgingen pekte byingeniøren spesifikt på taxiholdeplassen Langveien–Marstrands gate og behovet for «revisjon av tidligere avtale» – et formulert spor som tyder på at en avtale en gang var inngått.
Slik administrasjonen tolker materialet, styrker dette antakelsen om at en formell ordning har eksistert, uten at dokumentet lar seg frambringe nå. Derfor pekes det på festeavtale som en ryddig måte å forankre bruken framover.
Hva betyr dette for andre løyvehavere?
Administrasjonen viser til at øvrige aktører i dag utgjør få kjøretøy og har tilgang til 12 øvrige holdeplasser i sentrumog til sammen 29 plasser i kommunen. Forslaget om å gjøre sentralens parkeringsplass i Marstrands gate til felles holdeplass, kombinert med en avgiftsordning etter kjøretøyfordeling, vurderes som lite hensiktsmessig og tungvint å administrere.
I et brev fra Kristiansund Taxi SA vises det også til en politisk diskusjon om likebehandling i Samferdselsutvalget 8. april 2025, der Stig Anders Ohrvik (Nordmørslista) og utvalget skal ha ønsket en helhetlig ordning. Dette referatet står i sentralens brev og er deres gjengivelse. Robert Nordvik (Frp) fremmet etter deres opplysninger et utsettelsesforslag før bystyremøtet 10. april.
Saksframlegget fra administrasjonen viser til Samferdselsutvalgets sak 5/25, og at utvalget ba om en mer opplyst vurdering av behovet for en sentrumsnær holdeplass som ivaretar både sentralen og enkeltløyvehavere. Den vurderingen ligger nå på bordet.
Alternativene bystyret skal ta stilling til
Kommunedirektøren anbefaler festeavtale. Dersom bystyret ikke ønsker det, skisseres to alternativer: tinglyst avtalemed tydelig håndheving, eller salg av tomta etter verdivurdering. Uansett vil kommunen kreve skilting og oppmerking som viser at det er parkeringsplasser forbeholdt sentralens virksomhet, ikke en offentlig holdeplass.