
2 773 uløste problemer i Helseplattformen
Helseplattformen har hatt stabil drift gjennom sommeren, men tusenvis av feil og henvendelser står fortsatt uløst. Den ferske statusrapporten for juni og juli viser også utfordringer med økonomi, sykefravær og pågående omstillinger.
Helseplattformen, som er det felles journalsystemet for sykehus, fastleger og kommunale helsetjenester i Midt-Norge, melder om høy oppetid i sommer. I juni og juli har systemet stort sett vært tilgjengelig for brukerne uten nedetid
Opplysningene kommer frem i dokumentet «Statusrapport Helseplattformen AS – juni og juli 2025», som er sendt til eierne og brukerne av systemet.
Ifølge ledelsen er dette et tegn på stabil drift. Samtidig understrekes det at stabilitet ikke betyr at alt fungerer som det skal – mange feil og henvendelser er fremdeles ikke løst.
Mange uløste saker
Ved utgangen av juli var det registrert 1 048 åpne feilsaker og 1 725 henvendelser som venter på behandling. Til sammen gir dette 2 773 saker som fortsatt er åpne.
Antallet saker som kommer inn fra kommuner og sykehus har gått noe ned sammenlignet med tidligere måneder. I juli ble det meldt inn 2 229 saker, mot 2 730 i juni.
Feil som rammet pasientjournaler og innlogging
Rapporten trekker frem tre konkrete hendelser:
– 18. juni ble enkelte polikliniske notater feilaktig synlige for pasienter i den digitale tjenesten HelsaMi. Dette skyldtes en feil i overføringen av gamle journaler fra et tidligere system. Feilen ble rettet samme dag.
– 19. juni fikk enkelte ansatte problemer med å logge inn på grunn av nettverksfeil hos en underleverandør.
– 19. juli oppsto det problemer med kontroll av legemiddelopplysninger i en mobilapp som brukes på sykehus. Foreløpig tyder alt på at feilen skyldtes et eksternt nettverk.
Store endringer i organiseringen
Helseplattformen er inne i en større omstilling. Prosjekter som er ferdige, blir nå lagt inn i den daglige driften i stedet for å være egne utviklingsprosjekter.
Et eksempel er at planleggingen for det nye sykehuset i Kristiansund og Molde er ferdigstilt. Eventuelle videre justeringer av løsningen skal nå håndteres gjennom ordinær saksbehandling.
Styrevedtak i juni førte også til at planene for en egen løsning for fastleger og legevakt ble skrinlagt. Det videre arbeidet skal i stedet skje i eksisterende utviklingsteam.
Et pilotprosjekt for automatisk transkribering av pasientsamtaler – kalt «Ambient Listening» – er ferdig utredet. Helse Midt-Norge vil gjøre en egen anskaffelse, og kommunene kan senere koble seg på.
Internasjonalt samarbeid
Helseplattformen er valgt ut til å være med i EU-prosjektet MyHealth@EU, som skal gjøre det mulig å utveksle pasientinformasjon mellom europeiske land. Norsk helsenett har ansvaret for den norske delen av prosjektet, og deltakelsen vil kreve både tekniske og organisatoriske tilpasninger.
Ledelsen mener dette vil styrke samhandlingen med helsetjenester i andre land, men det vil også stille krav til sikkerhet og databehandling.
Økonomi bedre enn ventet
Per juli har selskapet et underskudd på 31,8 millioner kroner. Det er bedre enn budsjettet, som la opp til et minus på 57,6 millioner. Årsaken er blant annet lavere kostnader enn planlagt og høyere renteinntekter på innestående midler.
Inntektene fra tjenester som bestilles av helseforetak og kommuner er lavere enn forventet, blant annet fordi enkelte prosjekter har startet senere enn planlagt.
Sykefravær og bemanning
Ved utgangen av juli hadde Helseplattformen 368 ansatte, hvorav 332 i faste stillinger. Sykefraværet de siste ni månedene ligger på 6,4 prosent. Det har vært en nedgang i juni og juli, noe som kan henge sammen med ferieavviklingen.
Mål om enklere løsninger for brukerne
Helseplattformen endrer nå arbeidsformen slik at utvikling og drift organiseres i såkalte produktteam. Ni team er allerede i drift, og ti nye er på vei. Målet er å korte ned beslutningsveiene, gi tydelig ansvar og skape løsninger som er enklere å bruke for helsepersonell.
Administrerende direktør mener selskapet er godt forberedt på kommende krav fra EU om deling av helsedata, og at dette arbeidet kan gjøre hverdagen enklere både for pasienter og ansatte.