Arild Dybå-Eidem, daglig leder i Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF.

– Sundbåten skal overleve oss alle

– Jeg vil ikke være sjef. Jeg vil være disponent – akkurat som de i historiebøkene.

Publisert Sist oppdatert

Kristiansundere flest kjenner ham som Sundbåt-sjefen. 

Men det vil Arild Dybå-Eidem ha seg frabedt. 

Han vil være disponent – «i tro tjeneste» for byen og historien. Da han nylig talte til generalforsamlingen i KBBL, ga han et engasjert forsvar for Sundbåtens betydning og fremtid.

Et navn med historisk tyngde

– Slutt å referere meg som sundbåtssjefen. Jeg liker ikke å være sjef, det har jeg aldri vært. Jeg vil ikke hete daglig leder heller, jeg vil hete disponent. For det er det de heter, de vi finner i historiebøkene, sa Dybå-Eidem, etter at han hadde pekt på at Nordmørsposten hadde kalt ham sundbåt-sjef.

Han åpnet sitt foredrag med en tydelig visjon for fremtiden:

– Mitt mål for Sundbåten er at selskapet skal overleve meg og alle oss. Da har jeg gjort jobben min som disponent i Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF.

Arild Dybå-Eidem, daglig leder i Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF.

Byens sjel og stemme

Arild Dybå-Eidem har markert seg som en av byens mest høylytte og entusiastiske patrioter. 

I foredraget til generalforsamlingen i Kristiansund Boligbyggelag var han personifiseringen av en bypatriot av rang, med en levende historieleksjon og en personlig fortelling om hva Sundbåten betyr for Kristiansund. Hadde han hatt tre timer, hadde han holdt på. Men da Arild så at cirka en fjerdedel av forsamlingen takket for seg før foredraget, var han ekstra takknemlig overfor de som ble sittende.

– Er det noen som har lest på Facebook når vi skriver der, «i trofast tjeneste for byens sjel», sier vi. Det er ikke noe nytt, det eneste vi har hengt på er «sjel». Men mange før oss har vært i trofast tjeneste for byen, og de brukte det som slagord, fortalte en like engasjert Dybå-Eidem.

Arild Dybå-Eidem leder Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen.

En bydelsferge med røtter dypere enn mange tror

Sundbåten er mer enn et transportmiddel. Den er byens hjerte – bokstavelig talt, mener disponenten og mange med ham.

Kristiansund består av orginalt fire øyer, og behovet for transport mellom dem går flere hundre år tilbake. Før sundbåtene kom i drift i 1876, var det robåter og kommunalt ansatte fergemenn som fraktet folk og varer mellom øyene.

Kjøpmenn i byen startet Kristiansund Dampbåtsamlag i 1875, og året etter ble den første båten – «Kvik» – satt inn i trafikk. Snart fulgte «Rap» og «Fram», og folket døpte dem «sundbåter». Kristiansund hadde fått et kollektivtransportselskap – som faktisk er verdens eldste i sitt slag som fortsatt er i drift.

Disponenten med historisk lynkurs

– Skal vi kort oppsummere vår historie, som er lang, begivenhetsrik, sterk og stolt, bor vi altså på denne fantastiske plassen i Norge, sa disponenten i sitt foredrag.

– De eldste norske bosettingene er her, Fosnakulturen, for mer enn 11.000 år siden. Etter det kan vi ta kvantesprang i historien. Og byen het jo Lillefosen, eller Fosna. Det var et ladested under Nidaros. Men byen får altså navnet Kristiansund i 1742. I 1875 startes Kristiansund Dampbåtsamlag, og året etter var første båt i drift. På folkemunne ble det kalt «sundbåt», da båten gikk mellom øynene i sundene.

Arild Dybå-Eidem, daglig leder i Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF.

Fra konflikt til samhold – og til gratis båt

Med glimt i øyet fortalte disponenten om de ulike øysamfunnene som utgjør Kristiansund – og de gamle spenningene mellom dem.

Han la ikke skjul på at det tidligere var litt rivalisering:

– De helst holdt seg for seg selv, men måtte man på sykehus var Innlandet stedet og kirka, den lå på Nordlandet. Der var det farlig å ferdes, da «marokkanerne» var hissige, sa han og fikk latter fra salen. 

Disponentens klare tale og av og til forhøyde tonefall vekket også humring og latter blant tilhørerne.

Arild hyllet både de tidlige fergemennene og klippfisk-kjerringene, som han mener har fått altfor lite plass i byens historiefortelling. Og han tok et solid oppgjør med forestillingen om at kollektivtrafikk må være lønnsom:

Arild Dybå-Eidem, daglig leder, Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF.

– Selskapet var ikke opprettet for å tjene aksjonærene. Selskapet skal tjene folket.

En travel fremtid

Siden kommunen tok over sundbåtdriften i 1918, har selskapet vært gjennom både krigsår og økonomiske nedgangstider. På det meste fraktet Sundbåtvesenet over 2,6 millioner passasjerer på ett år – midt under andre verdenskrig. I dag frakter båtene hundretusener årlig – helt gratis.

Et spleiselag mellom Kristiansund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og flere sponsorer gjør at Sundbåten anno 2025 er gratis for alle – hver dag. Tiltaket har vært svært populært og bidratt til å snu en langvarig nedgang i passasjertall. 

En levende møteplass

– Har dere sittet ombord en sundbåt med 50 passasjerer? Har dere sittet på en buss med 50? Hva er forskjellene? Det er blikkstille på bussen, men det høres ut som en full krig på Sundbåten. Det summer og det styres på om dagens gjøremål. Folk prater med hverandre på Sundbåten, sa disponenten.

Arild Dybå-Eidem, daglig leder i Kristiansund Kommunale Sundbåtselskap KF (KKS), deltok på TravelXpo 2025.
Powered by Labrador CMS