
Med døden i sikte
Det ble to tettpakkede timer med null dødtid om reisen etter livets slutt. Smil og latter blandet med stundens alvor.
En informasjonskveld om død, gravferd og arv trakk fullt hus på Quality Grand Hotell i Kristiansund denne uken i starten av juni.
Bak arrangementet sto to søstre med lang fartstid i bransjen – og et ønske om å åpne døren til et tema mange helst unngår. For hvordan markedsfører man, ja nesten, reklamerer for døden? Et av samfunnets siste tabuer? Men vi vet alle, at vi skal alle dø, «en vakker dag».

– Vi var nervøse
– Vi var spente, nesten nervøse, om noen ville være interessert i å komme. Men vi håpet flere enn oss synes det er viktig, innledet gravferdskonsulent Cathrin Morch Olsen (45). Sammen med søsteren Helen Morch Olsen (52) driver hun Eidsvaag & Mølgaard Begravelsesbyrå i Kristiansund. De hevder å være markedsleder i nordmørsbyen, med rundt 90 prosent av markedet.
Frykten viste seg ubegrunnet. Rundt 60 personer møtte opp på det de kalte infokvelden, tirsdag 3. juni, og søstrene opplevde at publikum tok godt imot temaet.
– Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger. Mange sitter med spørsmål rundt hvordan en begravelse skal gjøres og med dette med arv og skifte. Folk var takknemlig, så dette skal vi gjenta, sier Cathrin til NP.no i etterkant av møtet.
Nordmørsposten var med hele de to timene arrangementet ble avholdt.

– Det er vanskelig for mange å snakke om døden, men vi er blitt flinkere til det. Det er et tema vi alle kommer borti! sier Cathrin.
– Det handler om «død
og begravels», la hun til på dialekt.
En familiebedrift i generasjoner
Byrået har røtter tilbake til Eidsvåg Begravelsesbyrå, hvor moren Ellen Morch Olsen (72) i sin tid jobbet. Onkelen hennes, Gunnar Eidsvåg, var grunnleggeren. Ellen overtok driften i 1991, før Helen tok over for 20 år siden. For fem år siden ble også Cathrin med i bedriften. I dag er også Mølgaard Begravelsesbyrå en del av firmaet.
De to søstrene fortalte fra scenen hvordan de allerede som barn lærte å ha respekt for kistene, bilene og ikke minst de pårørende.
– Vi er tilgjengelig hele døgnet, selv på julaften, 17. mai og andre røde dager, sa de til forsamlingen.

Det er mange spørsmål
– Behovet for å tenke gjennom før en slik situasjon skjer, merker vi er stort. Vi i byrået er gjerne de første pårørende snakker med etter et dødsfall, fortalte søstrene.
De viste til at mange familier står uten å vite hva avdøde ønsket seg.
– Mange har ikke snakket med sine nærmeste om hva de ønsker skal skje etter de dør. Hva er riktig overfor den døde? Det er ofte mange meninger og familie er ofte ikke enige om ting. Du tenker ofte ikke over det før du er i situasjonen.

Fra seremoniform til fargerike minnehefter
De fleste begravelser i Kristiansund gjennomføres som kirkelige seremonier, og da må liturgien følges.
– Det mest vanlige her i byen er kirkelige seremonier, hvor det er en liturgi man må forholde seg til, det vil si faste ting som må være med i seremoni, fortalte søstrene.
Men også i gravferdsbransjen skjer det endringer.
– Det er trender og nye ting som dukker opp, forklarte Cathrin Morch Olsen. Det er alt fra mer fargerike minne-hefter, til digitale dødsannonser med mer personlige budskap.
Noe av det aller nyeste er smykker og ringer laget av DNA fra avdødes hår.
– Begravelser nå handler også mye mer om å feire livet som er levd av den døde, sa gravferdskonsulentene.


Hva koster det å dø?
Spørsmålene lot ikke vente på seg fra salen, og det mest stilte var likevel det kanskje mest tabubelagte:
– Hva koster en gravferd? Det er det mange som spør om, sa Helen.
– Det er nesten umulig å svare på. Hva slags gravstein, minnestein, velges? Skal man ha musikere, hva slags kiste?
Det er fortsatt mulig å dø på sparebluss, selv om det laveste beløpet også kan være dyrt for enkelte. Firmaets nettside har en offentlig prisliste som viser et spenn fra 26.700 til 122.250 kroner.

– Det er dyrt å ikke være forberedt
Søstrene hadde med seg sine samarbeidspartneree, advokatfirmaet Øverbø Gjørtz, som bidro med viktig informasjon om blant annet fremtidsfullmakt, arv og dødsboskifte.
Advokatene Martin M. Williams og Johan M. Teiseth ga praktiske råd om hvorfor det er viktig å være tydelig og konkret i slike dokumenter – særlig om man blir dement eller ikke lenger i stand til å ta egne beslutninger.

«Vi vil sikre hverandre og barna våre»
På fremste rad satt ekteparet Torunn (63) og Knut Olav Hjelen (70). De har fire barn til sammen og var tydelige på hvorfor de kom:
– Vi har tenkt å leve så lenge som mulig, sa Torunn med et smil.
Knut Olav har selv jobbet nærmere tjue år i gravferdsbransjen, og begge ønsker å sikre at den som blir igjen kan bli boende i huset og ikke står økonomisk sårbar.
– Nå skal vi lage fremtidsfullmakt, sa de to etter møtet. Det var helt klart for dem at det var vel så viktig som et ryddig testamente.

Lav terskel, mye latter
En av de mest populære nyvinningene er digitale minnesider, der pårørende og venner kan skrive hilsener – ofte i stedet for å ringe.
Praten satt løst gjennom hele kvelden, og det ble også tid for latter og brede smil, tross livets alvor, døden vi alle har i vente.
Mest latter fikk kanskje historien om å sende urner som Norgespakke.
– Vi må gjøre noe, vi må fortelle litt om våre tjenester. Det er et stort behov for det, sa søstrene.

Og på spørsmål om markedsføring av begravelsestjenester fortsatt er litt tabu, svarte de:
– Det er litt endring i det. Vi markedsførte denne kvelden via Facebook. At rundt 60 møtte opp er vi veldig fornøyde med. Det er tydelig at det er behov, for vi opplever stadig mange av de samme spørsmålene.



