
– Jeg må nesten klype meg i armen
– Byen leverer og kundene kommer helt fra Molde, sier Monica Steen.
Da Monica Steen tok sats og åpnet Olivenlunden 1830 på Alti Futura i mars, ble det historisk: Butikken er den første i landet som drives som franchise. Etter å ha ledet avdelingen i Molde i flere år, var det ikke uten spenning hun tok med seg det franske gourmetkonseptet til Nordmøre.
– Det går som hånd i hanske. Helt fantastisk, sier en smilende og entusiastisk Monica til Nordmørsposten.
– Jeg må nesten klype meg i armen – drømmer jeg? Det er jevnt over utrolig bra.
Responsen har vært overveldende. Ikke bare har kristiansunderne omfavnet butikken, men også tidligere kunder fra Molde tar turen over fjorden for å fylle opp skapene sine med høykvalitets olivenoljer, balsamico og pistasjkrem.
– De mest trofaste kundene fra Roseby kommer hit og handler. Det er utrolig gøy at de følger etter, forteller Monica.

Ikke som alle andre matbutikker
Olivenlunden 1830 er langt fra en vanlig dagligvarehandel. Sortimentet består av produkter fra småskala produsenter, hovedsakelig fra Middelhavet, men også utvalgte norske leverandører.
– Vi er en gourmetbutikk. Vi kjenner produktene våre ut og inn og gir faglige råd til kundene. Ikke alle vet hvordan produktene brukes, og da er det viktig å kunne forklare, sier Monica.
Hun legger ikke skjul på at produktene er i en høyere prisklasse enn man finner i vanlige matbutikker.
– Det er ganske eksklusivt. Dette er matvarer av høy kvalitet, med fokus på håndverk, bærekraft og rene ingredienser. Det er noe helt annet enn det man finner i en ordinær butikk, hevder hun.

Matkultur og historiske røtter
Steen brenner for matkulturen på Nordmøre – en region med lange tradisjoner knyttet til både sjø og smak.
– Vi har hatt matkultur her siden klippfisktiden. Og husk: Olivenoljen kom med båtene. I Kristiansund hadde vi tilgang til både oljer og krydder allerede på 1600-tallet – lenge før resten av landet, sier hun.
Hun minner om at olivenolje er en eldgammel råvare.
– Olivenolje er 6.000 år gammelt. Vi mistet det litt på veien fordi smør og margarin ble billigere, men nå er interessen tilbake.
Kundereise og variasjon
Steen mener kjøpesenteret Futura har en viktig rolle i å tilby noe unikt til sine kunder.
– Det er godt å komme til et annet senter innimellom. Man kan dra for turens del, og stoppe innom når man er i en av nabobyene. Det er forskjeller mellom sentrene i Kristiansund, Molde og Trondheim – det gjør det mer spennende å besøke dem.
Senterleder Helene Neergaard Oxaas er strålende fornøyd med nykommeren på Futura.
– Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at Olivenlunden må på Futura. De har produkter du ikke finner andre steder. Mat og opplevelser er viktig for et kjøpesenter, og her får vi begge deler, sier hun.
– Det er ekstremt artig å få inn noen med slike produkter – og ikke minst fagkunnskapen om dem.

Veien til franchise og lokale arbeidsplasser
Monica Steen har lenge ønsket å starte sin egen Olivenlunden-butikk, men det tok tid før kjedeledelsen – med base i Frankrike – ga klarsignal.
– Jeg har mast i flere år. Det var toppledelsen som måtte si ja. Og nå er vi fire som jobber her. Vi skaper arbeidsplasser, og det føles godt.
Da Nordmørsposten møtte Monica før åpningen i mars, var det fortsatt grønn presenning foran det nye butikklokalet. Men under forhenget sto en fattet og forventningsfull butikkinnehaver:
– Jeg sover godt om nettene, men det kribler i magen, sa hun da.

Bak Olivenlunden 1830
Olivenlunden 1830 ble etablert i 2001 av Erik og Per Axel etter et tilfeldig møte med Olivier Baussan – mannen bak olivenoljeimperiet i Provence. Det ble starten på et vennskap og et samarbeid som i dag har resultert i et butikkonsept med kompromissløst fokus på kvalitet og tradisjon.
Den første butikken åpnet på Majorstuen i Oslo, og konseptet har siden vokst med mål om å bringe ekte middelhavssmaker til det norske kjøkken. Selskapet er også engasjert i bærekraftige initiativer og samarbeider tett med produsenter som verdsetter biologisk mangfold og sporbarhet