
Hydrogenskip skal bunkre i Kristiansund:
– En milepæl for sjøtransporten
To splitter nye bulkskip uten utslipp skal bygges – og Kristiansund blir en av bunkringshavnene. Nå tas et viktig steg mot en grønnere skipsfart, og det ble markert under en nylig avholdt konferanse.
Det Ørsta-baserte rederiet Møre Sjø har signert kontrakt for bygging av to hydrogendrevne bulkskip – de første i sitt slag i verden.
Skipene skal gå på komprimert grønt hydrogen, og skal bunkre drivstoff blant annet i Kristiansund. Hydrogenet skal leveres av selskapet GreenH, som har planlagt produksjonsanlegg i byen.
– Eksisterende bulkskip er utdaterte, og vi måtte tenke helt nytt. Etter en grundig vurdering falt valget på hydrogen og brenselceller, sier Torstein Holsvik i Møre Sjø.
Skipene skal være klare i 2027, og blir fullverdige nullutslippsfartøy med moderne teknologi. Hvert fartøy får en lengde på 85 meter og en dødvekt på 4000 tonn.

Kristiansund sentral i hydrogenløftet
GreenH skal levere drivstoff til skipene fra flere anlegg, deriblant ett planlagt i Kristiansund. Det gir byen en sentral rolle i utviklingen av en ny, grønn maritim infrastruktur.
– Disse skipene vil bunkre ved flere av våre anlegg, og det er helt avgjørende for å realisere både hydrogenproduksjon og infrastruktur til sjøs, sier GreenH-sjef Morten Solberg Watle.
Han trekker frem betydningen av rederier som går foran og viser hva som er mulig.
– Markedet utvikler seg ikke av seg selv. Det er prosjekter som dette som modner hydrogenmarkedet, sier han.
Presenterte nyheten i Kristiansund

Nyheten ble presentert på Campus Kristiansund onsdag 11. juni, da Ocean Network og GreenH arrangerte en maritim hydrogenkonferanse med deltakere fra hele næringen. Arrangementet trakk aktører fra rederi, teknologi, energisektoren og offentlige støtteordninger.
Torstein Holsvik fra Møre Sjø var blant hovedtalerne og presenterte de nye bulkskipene og bunkringsløsningen via GreenH.
Andre innlegg kom blant annet fra Torghatten, som jobber med hydrogenskip for passasjertrafikk, og Enova, som fortalte om støtteordninger for skipsfart på hydrogen.
– Hydrogen kan konkurrere med diesel
Under arrangementet ble det pekt på at hydrogen innen få år kan bli konkurransedyktig med marin gassolje (MGO), særlig i lys av økende CO₂-avgifter og lave strømpriser for produksjon i Nord-Norge.
– Når skipene ferdigstilles i 2027, forventer vi at hydrogen og MGO vil være på linje i pris, sier Holsvik.
Vedlikeholdskostnadene vil ifølge presentasjonene også være like eller lavere enn for tradisjonelle dieselmotorer.
Tverrindustrielt samarbeid er avgjørende
Meldingen fra Kristiansund var tydelig: Skal hydrogen lykkes som drivstoff til sjøs, må bransjer jobbe tettere sammen. En rekke aktører, blant annet Brunvoll, Norwegian Ship Design, Energys og Norsea Group, delte erfaringer om teknologi, design og fremtidens løsninger.
– Det er utfordrende å være blant de første i et nytt marked. Men med sterke samarbeidspartnere og langsiktig tenkning er det mulig, sier Holsvik.
Med de nye fartøyene og GreenHs planlagte anlegg i Kristiansund, er byen ikke bare en bunkringshavn – men en viktig brikke i det som kan bli en ny æra for grønn skipsfart. Hydrogendrevne bulkskip er ikke lenger en fjern visjon. Nå skjer det – og Kristiansund er med på reisen.
