Ansatte ved Quality Hotel Grand markerer hotellets jubileum.

Gir bort 130 hotellnetter – fulgte Nordmørspostens råd

Quality Hotel Grand fyller 130 år – og gir tilbake på overraskende vis. Nå håper hotelldirektøren at ideen vil gi både jubel og trafikk.

Publisert Sist oppdatert

For 1. juni fylte Quality Hotel Grand, eller Grand Hotell som folk sier på folkemunne, 130 år.

– Vi har ikke funnet ut hva vi skal gjøre, men det må markeres, sa hotelldirektør John Ferstad da han tidligere i år ble intervjuet av NP.no som fersk lokalavis.

Da han på samme tidspunkt ble utfordret av Nordmørsposten: «Hm, hva med 130 kroner per natt?», svarte han med et smil:

– Haha! Nei, det blir for rimelig.

Men noe ble det. Og idéen lot tydeligvis ikke John helt slippe.

Hotelldirektør John Ferstad hos Quality Grand Hotell i Kristiansund.

130 gratis netter

For nå har hotellet bestemt seg for å gi bort 130 hotellovernattinger – helt gratis – i anledning jubileet. 

Utdelingen skjer via Facebook og Instagram, og kampanjen varer frem til 15. juni.

– Så vi fulgte ideen til NP! Det var et fantastisk kostbart forslag! sier John og ler.

På hotellbransjens språk regnes én natt til rundt 1.500 kroner per rom med frokost, inkludert moms – noe som gjør jubileumsgaven verdt nær 200.000 kroner.

Ifølge direktøren er prisnivået i Kristiansund uansett lavt sammenlignet med mange andre byer.

– Prisene våre ligger på ca. 1.100 kroner eks. mva og frokost. Så for folk flest vil en natt her koste rundt 1.500 kroner.

En økonomisk opptur

Men John & hans stab har råd. 2024 ble et svært godt år økonomisk for Grand. Hotellet endte med 70,5 millioner kroner i omsetning – hele 13,5 millioner over målet på 57 millioner, og rundt en halv million over estimerte 70 millioner.

Det tyder på at hotelljubileet kommer i medvind, både økonomisk og i form av byens oppmerksomhet.

Hotelldirektør John Olav Ferstad hos Quality Grand Hotell i Kristiansund.

– Et hotell med sjel

I et intervju med Kristiansund og Nordmøre Næringsforening nylig, trekker John Ferstad frem det han mener er nøkkelen bak Grand-hotellopplevelsen:

– Det handler om atmosfæren. Om folka. Om takhøyden og rausheten du merker så snart du går inn døra. Vi er profesjonelle, men aldri stive. Hos oss er det lov å le litt høyt og komme som du er.

Total makeover før 2027

Fremover skal det skje mye med Grand. Når et nytt søsterhotell åpner på Devoldholmen i 2027, vil Grand skinne i takt med nykommeren. Ferstad røper store planer:

– Vårt mål er at Grand innen den tid har fått en total makeover. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Det handler om å fortsette å bygge det gode arbeidsmiljøet og den servicen vi er kjent for. Det er det som skaper atmosfæren – og det er derfor gjestene våre kommer tilbake.

Powered by Labrador CMS