SMØLAKONFERANSEN - REPORTASJE 5

Myrjorda på Smøla er særdeles godt egnet for dyrking av grønnsaker med høy kvalitet. Odd Harald Solheim (Innfelt i sirkel) fra Smøla Produksjonslag snakker ut om utfordringene med Smølagullrot

Fra Smøla til hele Norge: – Vi greier ikke produsere nok gulrot til etterspørselen

SMØLA: Smøla produksjonslag SA står bak store deler av gulrot- og kålrotproduksjonen i regionen. Nå investeres det tungt for å møte markedets behov.

Publisert Sist oppdatert

– I dag er vi fortsatt sju familier som leverer og produserer gjennom pakkeriet, fortalte Odd Harald Solheim fra Smøla produksjonslag SA under Smølakonferansen.

Pakkeriet har tre ansatte, men i alt er rundt 20 personer engasjert i virksomheten. Årlig produseres det om lag 1400 tonn gulrot og opptil 3000 tonn kålrot. Sesongen starter i august og varer helt til kjølelagrene er tømt.

– Når det regner og regner og du ikke vet om du får berget gulroten, da kan man få søvnløse netter når forholdene er slik. Klima og været er utfordringene. Høsten 2023 regnet det hele tiden og så frøs gulrøttene, fortalte Solheim.

Odd Harald Solheim (Smøla Produksjonslag)

Historien går tilbake til 1937

Selv om «Smølagulrot» som merkevare er 25 år, går historien enda lenger tilbake. Allerede i 1937 startet bøndene på Smøla å levere grønnsaker til butikker i Oslo. Frostadhøia produksjonslag ble formelt etablert 3. juni 1954, og ble dermed starten på en organisert produksjon som senere utviklet seg til dagens Smøla produksjonslag.

Storsatsing på ny teknologi

Produksjonslaget omsatte i 2024 for rundt 24 millioner kroner, og leverer blant annet til Norgesgruppen og Rema. 

Her blir gulrøttene og kålroten solgt under merkevarene First Price eller Gartner. I tillegg leveres det direkte til Coop Møre og Romsdal gjennom Smølagrønt.

– Vi greier ikke produsere så mye varer som etterspørres. Ambisjonen er å styrke posisjonen vår på grunn av smak og kvalitet, sa Solheim.

For å klare dette investerer laget nå 13 millioner kroner i ny pakke- og sorteringslinje, inkludert en ny optisk sorterer.

Drømmen om «Smølakålrot»

Smølaprodusentene ønsker nå å bygge en egen merkevare for kålroten.

– Smølakålrot skal også bli en merkevare. Håpløst å få klistremerke å sitte på den. Det er en utfordring. Vi vil at folk skal se kålroten er også fra Smøla, sa Solheim.

Fakta om Odd Harald Solheim

Odd Harald Solheim (1970) er styremedlem i Smøla produksjonslag SA. Han har lang erfaring som gulrot- og kålrotbonde på Smøla. Ifølge Norsk Landbruk (nlr.no) er han kjent for å være en pådriver for innovasjon i grønnsaksnæringen på Nordmøre, og han har tidligere uttalt at «det gode kystklimaet gir Smølagulrota en unik smak og kvalitet».

Powered by Labrador CMS