
Et stødig anker siden 1947
Han begynte for snart 30 år siden. Nå leder han en butikk som har blitt en institusjon – kjent for å løse problemer der andre må gi opp.
I 2026 er det 30 år siden Rune Bjerkeseth begynte hos Ralf Skram. Butikken fyller også 80 år i 2027.
– Jeg trives veldig godt og synes verktøy er utrolig interessant. Det er givende å hjelpe folk med å finne akkurat det de trenger – enten det er en robotklipper, en drill eller et nytt par arbeidsstøvler, sier butikksjef Rune Bjerkeseth til Nordmørsposten med et smil.
Etablert i 1947
Han er butikksjef for hos Ralf Skram, som har vært i drift siden før mange av oss ble født. Ralf Skram AS ble etablert i 1947, og nå nærmer de seg 80-årsjubileum.
– Vi startet i en kjeller under brannstasjonen, forteller butikksjef Rune Bjerkeseth.
– Så flytta vi ned på Storkaia, og i 1957 bygde vi huset vi fortsatt holder til i.
Mye har forandret seg siden de første årene, da bedriften blant annet bygget busser og sendte ut biler med rammer levert fra Oslo – ofte med melkekasser og skinnluer i bagasjen.
Men samtidig er mye også det samme: Ralf Skram handler fortsatt med det folk trenger, og setter kvalitet og service først.
Fra etterkrigstid til digitaltid
Etter krigen var det mangel på det meste. Gründerne tok bilen til Oslo og fylte den med det de kunne finne – pumper, motorer, generatorer – og solgte det ut så snart de var tilbake i Kristiansund.
– Det la grunnlaget for mye av handelen her i byen, sier Bjerkeseth. – Vi har alltid hatt som mål å skaffe det folk trenger.
Han trekker også frem at Kristiansund, med sitt relativt lille marked, har vært en fordel for å kunne opprettholde en bred og fleksibel butikk.
– I storbyene må du gjerne på flere forskjellige butikker
for å finne det du trenger. Hos oss finner du det meste på ett sted. Det har
vært vårt konsept hele veien, sier Bjerkeseth.
Et unikt konsept i en moderne tid
– Vi er, så langt jeg vet, den eneste jernvarehandelen i Norge som fortsatt har diskhandel og er helårsåpent, sier Bjerkeseth stolt og fortsetter:
– Det er ikke mange igjen som oss.
Med tre etasjer og mellom 60-70.000 ulike vareslag på lager, er sortimentet imponerende bredt. Store deler av omsetningen skjer til industri og bedrifter, men også privatkundene fått øynene opp for sortimentet og ekspertisen.
– Det viktigste for oss er kvalitet og service. Vi selger produkter som varer. Hos oss er ikke en drill bare en drill – det er et verktøy du skal kunne stole på. Da må servicen også være på samme nivå, sier han.
En ekte faghandel – og en lokal institusjon
Ralf Skram AS har i dag fem ansatte i butikken, og totalt syv–åtte personer i arbeid. Bedriften omsatte for 37 millioner kroner i fjor, og har aldri gått med underskudd.
– Det er nok fordi vi er flinke til å stå på. Mange kommer innom, og det er alltid noe som skjer, forteller Bjerkeseth.
Butikken er ikke bare et verktøyutsalg. Sortimentet strekker seg fra robotklippere, som de begynte med allerede i 2001, til massasjestoler, skjæremaskiner, og spesialbestillinger.
På spørsmål om hva de selger mest av, peker Bjerkeseth på forbruksmateriell til industrien som kapp- og slipeskiver, sveisetråd, verneutstyr, sveisemaskiner og arbeidsklær.
– Men vi har også vanlige ting som folk trenger til hverdags, sier han.
Når kundene trenger hjelp – så ringer de Skram
Det er ikke bare vareutvalget og kvaliteten som gjør at Ralf Skram AS står sterkt etter nesten 80 år. Det handler like mye om den personlige servicen – og evnen til å finne løsninger der andre gir opp.
– Vi har så mange historier om kunder som har ringt oss med problemer, og så har vi fikset det, forteller Rune Bjerkeseth.
– Vi har til og med hørt at folk snakker om oss i industriforedrag på campus. Det setter vi utrolig stor pris på.
Bredt nettverk
Langvarige og gode kundeforhold er en viktig del av identiteten til butikken. Mange av de som handler her, har gjort det i årevis.
– De fleste kundene våre er faste. Vi har skipsagenter som ringer, og store industrikunder som Kristiansund Mekaniske – og mange andre. Det hender at båter legger til kai og trenger deler på kort varsel, og da er vi klare, sier Bjerkeseth.
Med et bredt nettverk og sterke relasjoner til leverandørene, har Ralf Skram AS mulighet til å skaffe det meste – raskt.
– Vi kan jo ikke alt selv, men vi vet hvem vi skal spørre. Leverandørene våre skal ha skryt – de stiller opp. Og det gjør at vi kan levere fort, noe som er helt avgjørende for kundene våre, forteller han.
En slags bergingsstasjon for verktøy og deler
Det er ikke bare industrien som trenger raske løsninger. Også privatkunder kommer innom med alt mulig rart.
– Mange har vært overalt og lett etter en del eller et produkt – uten hell. Så kommer de hit, og så sier vi «Ja, det kan vi skaffe», og da blir de jo glade, sier Bjerkeseth med et smil.
Han beskriver butikken som en slags «bergingsstasjon» – et sted folk kommer når de står fast, og trenger hjelp til å finne riktig del, verktøy eller utstyr.
Enten det er en bonde på jakt etter en reservedel, en verftsarbeider med et hastverksprosjekt, eller en hobbysnekker som mangler riktig utstyr.
– Vi kjenner kundene våre, og mange kjenner oss. Og vi gjør det vi kan for å hjelpe – hver gang, sier Bjerkeseth.