
Åpner butikk i Kristiansund: – Vi har tenkt på dette i fire år
Etter flere år med omreisende selgere og netthandel, satser firmaet nå fysisk på Nordmøre. Butikksjef Fredrik Lervik har jaktet lokale lenge – og mener de har truffet blink på Løkkemyra. Men hvorfor akkurat nå?
Fredrik Lervik er nyansatt daglig leder for Motek Kristiansund, og har hatt denne etableringen i tankene lenge:

– I alle fall fire år. Det har vært en kamp om å finne lokalene. Det må være greit med bil og henger å komme til. Utenfor her er det greit med plass – og ikkje minst gratis, sier han, i det NP.no besøker dem den første dagen de holder åpent.
Butikken åpnet med en myk start mandag 19. mai, men det er først 5. og 6. juni det virkelig braker løs. Da inviteres det til offisiell åpning med ekstra gode tilbud og servering.
Et kjent navn i byggebransjen
Motek leverer verktøy, festemidler og tjenester til bygg- og anleggsbransjen – blant annet til næringsbygg, boligbygg, installasjon og tunnelarbeid. Selskapet har en omsetning på over 1,3 milliarder kroner, mer enn 360 ansatte og hovedkontor i Oslo.
Med butikken i Kristiansund har Motek nå 36 butikker og over 140 selgere på landsbasis.
– Jeg og kollegene har ansvaret for Romsdal og Nordmøre, innen fagområdene anlegg, rør og el og trebygg, forklarer selger Jonny Silseth Aspen.
Motek har vært representert i regionen lenge – men da med omreisende selgere og netthandel.
Selgerteamet forteller at de allerede har en god kundemasse på Nordmøre.

Satser lokalt for å være nær prosjektene
– På Nordmøre er det mye kunder som vi har hatt fra før, hevder Vidar Loe, salgssjef Nordvest.
Han forklarer hvorfor det nå er riktig tidspunkt for en lokal etablering:
– Motek ser et stort behov for å være nærmere på prosjektene. Når vi er fysisk i nærområdet, og har en butikk å komme innom, kan man raskt plukke og hente varer du trenger når du holder på ute. Det kan fort være avgjørende. Butikken er tenkt som bruk for supplering til prosjektene.
Det som eventuelt ikke finnes i butikken, kommer raskt fra hovedlageret i Oslo:
– Det som mangler kan leveres dagen etter fra hovedlageret i Oslo. Ofte er det slik at man likevel må innom oss, når man plutselig trenger et eller annet man mangler, sier Loe.
Kvalitetsmerker og egne produkter
Motek fører sterke merkenavn som Hilti og Festool, og har i tillegg mange produkter under eget varemerke innen festmateriell, lim, kjemi og betong.
– Alle kan kjøpe hos oss, også en forbruker kan handle, men man må opprette konto, sier Jonny Silseth Aspen, og understreker at de først og fremst er en bransjebutikk.

– Vi har tro på dette
I den nye butikken på rundt 350 kvadratmeter tilbys ca. 2.500 ulike varelinjer. Lokalene deler bygning med HTH på Løkkemyra.
– Jeg er veldig fornøyd med lokasjonen og luftigheten i lokalene, med god gulvplass. Det er ikke en trang og ufremkommelig butikk, sier Lervik.
Han har tidligere jobbet i fire år for Hoemgruppen som vaktmester og alt-mulig-mann, men har mange år i varehandel bak seg. Allerede som 16-åring startet han i bransjen.
– Ringen er på mange måter sluttet, sier Lervik.
Om konkurransen, blant annet fra Wurth og West Supply, er Lervik lite lysten til å si mye:
– Vi har selvsagt tro på dette. Hvis ikke hadde vi ikke åpnet her. Vi har tenkt på lenge, det er marked for en til.
Slik skal butikken bli kjent
Motek-gutta vi snakker med er hellig overbevist om at det er marked for dem på ytre Nordmøre. Men hvordan skal butikken nå ut?
– Vi må støtte oss på diverse markedskrefter, sosiale medier, og reklamere for oss der vi kan, sier Lervik.
Og hva slags rykte har Motek?
– At vi er en proff aktør som holder det man lover med god service og gode produkter, reklamerer den ferske butikksjefen.
