FESTSPILLENE

Slik ble 70-åringen hyllet i Festiviteten
Lørdags kveld samlet publikum seg til en markering utenom det vanlige. Det ble en kveld med musikk, historier og noen uventede øyeblikk.
Anledningen var at Kjetil Bjerkestrand, tangentspiller, komponist, arrangør og produsent fra Frei, fylte 70 år i mai. Feiringen ble lagt til Festiviteten i Kristiansund, der byens befolkning og et stjernelag av musikere møttes for å hylle ham.
En sentral skikkelse
Bjerkestrand omtales som en av norsk musikklivs mest betydningsfulle bakmenn. Gjennom flere tiår har han bidratt med arrangementer, komposisjoner og produksjoner som har satt varige spor. Han har vært med på godt over 400 utgivelser, og kvelden i Festiviteten ble en anledning til å høre både musikk og historier fra et usedvanlig rikt liv i musikken.

Oppvekst og kirkeorgel
Han fortalte om oppveksten i Ørnvika på Frei, pianotimer i Kristiansund og sitt første møte med kirkeorgelet i Kirkelandet kirke. Ved orgelet begynte han å utforske klanger – en oppdagelse som banet vei for interessen for elektroniske instrumenter som synthesizer og keyboard.
– Veien fra kirkeorgelets klangverden til synthesizeren var en naturlig overgang, sa Bjerkestrand.
Han var tidlig ute med teknologi og kjøpte seg en svært kostbar Macintosh-datamaskin allerede på slutten av 1980-tallet. Det ble et vendepunkt som åpnet nye muligheter og la grunnlaget for en lang og suksessrik karriere – en karriere som nå ble feiret i Festiviteten.

Stjernelag på scenen
På scenen stod Frode Alnæs og Eivind Aarset på gitar, Erland Dahlen på perkusjon, Hans Fredrik Jacobsen med fløyter og Arve Tellefsen på fiolin. Kristiansund Festivalkvartett med Emilie Lidsheim, fiolin, Bård Monsen, fiolin, Anders Rensvik, bratsj, Johannes Martens, cello fungerte som husensemble.
Ole Magne Ansnes ledet samtalene fra scenen.
Jubilanten selv bidro naturligvis ved tangentene.

Musikk, minner og overraskelser
Programmet vekslet mellom musikalske høydepunkter og samtaler med både humor og alvor. Et av innslagene som gjorde sterkt inntrykk var da Arve Tellefsen ikke bare spilte fiolin, men også fortalte en historie fra da teknikken sviktet under en opptreden på Lerkendal sammen med Bjerkestrand.
Han delte også minner fra oppveksten og kontrasten mellom hans vei og andre unge musikere i byen.
– Jeg gikk på bedehuset og spilte kirkeorgel. Det med band kom mye senere, fortalte han.

Filmsnutter og lydspor
Publikum fikk også høre utdrag fra noen av de mange filmene Bjerkestrand har satt musikk til. Han har bidratt med komposisjoner til blant annet Veiviseren, Hodet over vannet, Ti kniver i hjertet, 1732 Høtten, Øyenstikker, Gurin med reverompa og Lange flate ballær. Snuttene fra lerretet viste fram bredden i hans arbeid, fra stemningsfulle orkestreringer til lekne melodier for barn og familie.

Samarbeid med de største
Gjennom kvelden kom det også historier om samarbeid med noen av de største navnene i både norsk og internasjonal musikk. I Norge har han jobbet tett med artister og band som Jonas Fjeld Band, Dance With A Stranger, Stage Dolls, a-ha, Sissel Kyrkjebø, DumDum Boys, Marius Müller, TNT, Bobbysocks, Bjørn Eidsvåg og Satyricon.
Blant de internasjonale samarbeidene nevnes navn som Ray Charles, Dee Dee Bridgewater, Carola Häggkvist, Ute Lemper, Ian Hunter, Keith Emerson og Jon Lord. Han har også hatt et langvarig samarbeid med Magne Furuholmen i duoen Timbersound.
En av episodene han selv trakk fram, var samarbeidet med Ray Charles, der han hyret inn Frode Alnæs til å bidra på en demo. Alnæs måtte imidlertid erkjenne at han ikke husket noe av den opplevelsen.

Finne sin egen stemme
Bjerkestrand fortalte at han i dag opplever å ha begynt å finne sin egen musikalske stemme. Arbeidet med Peer Gynt på Gålå, der han gjennom en årrekke har hatt musikalsk ansvar, har ifølge ham vært en sentral del av denne prosessen. Der har han fått muligheten til å utforske klanger og uttrykk i samspill med Griegs musikk og samtidig utvikle egne tolkninger. Erfaringene fra Gålå har bidratt til å gi ham en tydeligere retning og et sterkere personlig uttrykk som komponist og musiker.
– Jeg er en late blommer, sa 70-åringen med et smil, til stor latter fra salen.

Autentisitet og engasjement
Han reflekterte også over musikkens plass i en tid preget av teknologiske endringer. Ifølge ham handler musikken om en sameksistens mellom det digitale og det analoge, men det autentiske er alltid målet – noe han mener kunstig intelligens aldri vil kunne gjenskape.

I tillegg delte han tanker om miljøspørsmål og sitt engasjement mot krigen i Gaza.
– Det er viktig at vi musikere bruker vår evne og mulighet til å formidle når verden går galt av sted, sa Bjerkestrand.
En by som feiret en av sine egne
For publikummet i Kristiansund ble dette mer enn en konsert. Det var en markering av en sambygding som i mange år har hatt en sentral rolle i norsk og internasjonalt musikkliv. Applausen til slutt viste at hyllesten ble tatt godt imot.