
Over 20 kunstnere kjemper om Hårfagre-oppdraget på Solskjelsøya
Fredag 15. august gikk fristen ut for å delta i prekvalifiseringen til monumentet på Solskjelsøya i Aure. Innsyn i kommunens dokumentjournal viser at mer enn 20 kunstnere har sendt inn forslag. Nå starter juryen arbeidet med å velge ut fire kandidater som skal delta i den lukkede konkurransen. Se hvordan Nordmørsposten ser for seg monumentet.
Aure kommune har avsluttet den åpne prekvalifiseringen til monumentet på Solskjelsøya. Fristen var 15. august 2025. Prosjektet går nå inn i neste fase der kommunen og juryen skal invitere fire kunstnere til en lukket konkurranse med skisseinnlevering 15. desember 2025 og planlagt tildeling 15. mars 2026. Gjennomføring er lagt til 2026–2028, med montering og avduking 2028/2029.
Bestillingen: synlig fra leia og fra land
Oppdraget er tydelig definert i utlysningen. Monumentet skal være tredimensjonalt, forankret i Solskjels historie og mulig å lese både fra sjø og land. Kravet om robusthet i materialer og utførelse er eksplisitt, med drift og sikkerhet ivaretatt i et kystklima. Grunnarbeid og montering dekkes av oppdragsgiver. Valgt kunstner skal utarbeide detaljert budsjett og framdriftsplan sammen med kunstkonsulent og kunstutvalg. Prosessen følger retningslinjene til KORO og KIN.
Kunstkonsulent Heidi Rognskog Mella peker på at oppdraget handler om å løfte frem en underkommunisert del av norsk historie. Hun sier:– «Dette er en historie som i liten grad har fått oppmerksomhet, men som har nasjonal betydning. Vi ønsker å løfte den fram på en måte som er synlig, varig og verdig.»

Hvorfor Solskjel
Solskjelsøya trekkes fram som et strategisk sted i rikssamlingsprosessen på slutten av 800-tallet. Ifølge kommunens prosjektmateriale var det her Harald Hårfagre vant to tidlige slag mot småkonger på Nordmøre. Ambisjonen er et varig, stedstilpasset verk som gjør denne rollen i rikssamlingen synlig i landskapet og samtidig fungerer som et mål for besøk.
Slik organiseres utvelgelsen
Juryen er bredt sammensatt med lokal forankring og kunstfaglig kompetanse. Den består av representanter fra Aure kommune, Solskjels Vel og Solskjel Kabelferge, Aure historielag, en ungdomsrepresentant, en politikerrepresentant, en ekstern billedkunstner fra BKMR, samt kunstkonsulent. Planen er å sende invitasjoner til lukket konkurranse 26. september 2025. Hver av de fire deltakerne mottar 40.000 kroner i honorar, inkludert befaring.

Budsjettet strammes
På finansieringssiden har prosjektet møtt motbør. Riksantikvaren har avslått søknad om statlig tilskudd, og Møre og Romsdal fylkeskommune har avslått prosjekt- og tiltaksmidler på kulturminnefeltet. Kommunen og samarbeidspartnere må dermed vurdere alternative finansieringskilder i produksjonsfasen.
Hvem som peker seg ut
Søkerfeltet teller over 20 innsendere fra Norge og utlandet. Flere av navnene er godt kjente i norsk og nordisk kunst- og arkitekturoffentlighet. Beate Hølmebakk er arkitekt og professor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og medgründer av Manthey Kula. Hun er kjent for konseptuelt presise prosjekter i skjæringspunktet mellom arkitektur og kunst, der landskap og konstruksjon er nøkkelord.
Lars Morell er norsk billedkunstner utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Han arbeider med maleri, skulptur og installasjon, med særlig vekt på romlige forskyvninger og visuelle illusjoner. Arbeidene hans er vist både i Norge og internasjonalt, og han har erfaring fra prosjekter i offentlige rom.
Ståle Sørensen er billedkunstner og skulptør med omfattende virksomhet i offentlige rom. Han er særlig kjent for store, stedsspesifikke arbeider og har gjennomført en rekke utsmykkinger i byrom og på institusjoner.
Emanuel Röhss er svensk kunstner med virksomhet i Los Angeles og Stockholm. Han er kjent for omfattende installasjoner som tematiserer forholdet mellom arkitektur, populærkultur og mediebilder, og for prosjekter der rom, konstruksjon og fortelling bindes sammen i større helheter.
Blant øvrige registrerte søkere er norske Edvard Brekke, Anders Grønlien, Åsa Wigum Skjetne, Camilla L. Hill, Christin Løkke og Lars Morell, samt svenske Björn Sjögren, Joakim Derlow, Carl Fredrik Emrik Danielsson og Linda Shamma. I tillegg er det innsendt materiale fra Volodymyr Filippov fra Ukraina, Eliska Kovacikova fra Tsjekkia, Agustin Sebastian fra Spania, Oh Soonmi fra Sør-Korea og Wisam Alsamad. Flere journalposter er unntatt offentlighet, noe som betyr at innholdet i forslagene ikke er tilgjengelig, men at innsendingene er dokumentert.
Hva som avgjør til slutt
Utvelgelsen inn i den lukkede konkurransen skjer etter kriteriene i utlysningen: dokumentert gjennomføringsevne, høy kunstnerisk kvalitet og evne til å forankre et tredimensjonalt verk i natur, leia og lokal historie – med materialvalg og løsninger som tåler tid og klima. I bestillingen heter det at verket skal «favne den kulturhistoriske rammen til Solskjelsøya» og «skape interesse som oppfordrer publikum til å oppsøke stedet og historien».
Når invitasjonene er sendt og skissene levert i desember, er planen å tildele oppdraget i mars. Deretter følger produksjon og grunnarbeid fram mot montering og avduking. For Aure er avklaringen i september et nøkkelpunkt: det er da retningen for Solskjel-monumentet blir satt.