Øivind Frisvold festivalsjef på Tahiti-Festivalen.

«No brake det snart løs!»

Festivalsjef Øivind Frisvold er fortsatt optimist tross lavere billettsalg: – Vi har tro på programmet, sier han fjorten dager før Tahiti-Festivalen starter. 

Publisert Sist oppdatert

Det er bare to uker igjen til årets Tahiti-festival på Innlandet i Kristiansund.

Billettsalget er lavere enn normalt, men festivalsjef Øivind Frisvold har fortsatt trua.

– Det burde gått bedre. Salget går tregt, men det er slik det er, sier Frisvold. Han legger ikke skjul på at tallene ligger klart under tidligere år.

Likevel er han ikke alene om utfordringene.

– De andre festivalene vi har vært i kontakt med melder om samme fenomen. Det er vanskelig å trenge gjennom alt som skjer i mediebildet. Det er mye krig og elendighet, og da blir det utfordrende å nå ut til kjernepublikummet – og enda vanskeligere til ungdommen.

Brei og treffsikker lineup

Årets program på Tahiti-festivalen spenner vidt, og Frisvold mener det bør være attraktivt for flere generasjoner.

– Vi har en lineup med noe for både unge og gamle.

Blant navnene som skal spille 27. og 28. juni, trekker han fram Stage Dolls og The Kids som sikre kort for det voksne publikum.

The Kids har ikke spilt i Kristiansund på veldig lenge. Jeg har stor tro på at mange vil benytte sjansen til å mimre og oppleve ungdomsheltene sine.

Også de yngre er godt ivaretatt i årets booking.

– Ballinciaga er kjempestore. Vi har stor tro på at de vil nå fram til det unge publikummet, ikke minst via tusenvis av følgere på sosiale medier.

I tillegg står både Ylvis, Vidar Villa og Sacarias på scenen.

– Det er solide navn som bør kunne trekke mange til Tahiti-festivalen i år, sier Frisvold.

Et annet høydepunkt er The Impossible Green – en lokal favoritt som nylig har fått god omtale.

– De er lokale helter som får mye oppmerksomhet for tida, og med gode anmeldelser i ryggen.

Program for Tahiti-Festivalen 2025

Publikum kjøper seinere

En del av forklaringen på det trege salget handler ifølge Frisvold om endrede vaner hos publikum.

– De yngre bestemmer seg på dagen. Det gjør at det er vanskelig å forutsi noe som helst.

Samtidig erkjenner han at festivalen ikke treffer like godt på alle plattformer.

– Vi er nok ikke gode nok på Snapchat og TikTok. Men heldigvis er det artistene som henvender seg til den yngre delen av publikum, og de treffer godt.

Dance With a Stranger Tahiti-Festivalen 2024.

Næringslivet stiller opp

Mens privatpersoner er mer avventende, har næringslivet allerede vist engasjement.

– Næringslivet responderer godt. Vi har alltid vært flinke til å lage gode pakker til dem, og det ser vi fungerer i år også.

– Det kommer mer

Tahiti-festivalen planlegger også noen nye grep før festivalstart, men Frisvold holder kortene tett til brystet.

– Vi driver og planlegger noen grep, men jeg vil ikke si så mye om det enda. Det kommer.

Han avslutter med en klar oppfordring:

– Jeg er fortsatt stor optimist. Det er bare 14 dager igjen – så no braker det snart løs! Jeg håper folk setter av helga 27. og 28. juni.

Powered by Labrador CMS