
Kun 25 fikk være med
AVERØY: Det var venteliste da Averøy historielag inviterte til en unik lokalhistorisk omvisning i det gamle trebåtverftet i Sandbuktveien.
Leder i Averøy historielag, John Harry Kvalshaug, ønsket deltakerne velkommen og understreket betydningen av å ta vare på et kulturminne som Bremsnes båtbyggeri.
Deretter overtok Oddvar Engvik, gift med Randi Engvik (født Dahlen), datter av tidligere båtbygger Olav Dahlen.

Oddvar Engvik fortalte at båtbyggingen først startet på gården Dalen ved Steinvikvannet, der grunnleggeren Oluf Gjengstø bygde færinger og småbåter. Mangelen på sjøadgang gjorde arbeidet tungvint, og sammen med sønnen Jakob Dalen rodde Oluf Gjengstø langs Bremsneslandet på jakt etter en egnet tomt. Til slutt sikret de seg en plass ytterst på Bremsnes-gården gjennom et heftelsesfritt skjøte fra grunneier Martin Strand.

Her ble Bremsnes Skibsværft etablert i 1914, senere kjent som Bremsnes båtbyggeri. Oluf Gjengstø tok navnet Dalenetter å ha giftet seg til gården, og i senere generasjoner ble navnet skrevet Dahlen. Oddvar Engvik beskrev hvordan verftet i storhetstiden kunne levere opptil fire fiskebåter i året. Han trakk også fram hvordan Bremsnes båtbyggeri var banebrytende i norsk trebåtbygging, blant annet som de første til å ta i bruk konstruksjonsmetoder som senere ble standard ved andre trebåtverft i landet.

Rundtur i verftsområdet
Etter innledningen ble deltakerne tatt med på en rundtur. Først gikk ferden til slippen der båtene ble sjøsatt, før turen gikk videre inn i rommene der maler og plansjer er bevart.

Gruppen fikk også besøke smia, og gikk ut på nedsiden av verftet for å se slippen og kaia fra sjøsiden. Deretter bar det videre til Oddvar Engviks eget verksted, hvor han arbeider med en mindre kopi av den klassiske Bremsnesbåten.

Under omvisningen demonstrerte Oddvar Engvik at alle maskinene i båtbyggeriet fortsatt er intakte. Han slo på strømmen til den gamle båndsaga for å vise at den fungerte. – Dere må holde fingrene unna, poengterte han med et smil.

Omvisningen fortsatte i det gamle båtbyggeriet, hvor deltakerne fikk komme inn i både kontoret og hybelen som ble brukt av båtbyggerne. Begge rommene står intakt, som om arbeiderne bare hadde forlatt dem ved endt arbeidsdag.

Servering og fellesskap
Serveringen foregikk i verkstedet, der Randi Engvik, Eva Engvik og Anita Engvik bød på kaffe og nystekt bakels. Noen valgte å ta med seg kopp og tallerken inn i det gamle spiserommet, der båtbyggerne i sin tid hadde pausene sine. Rundt bordene samlet deltakerne seg til samtale om gamle minner og historier fra verftets lange virksomhet. Atmosfæren bar preg av både stolthet og nostalgi over en håndverkstradisjon som satte spor langt utenfor Averøy.

Takk og framtidsplaner
Avslutningsvis takket John Harry Kvalshaug familien som hadde åpnet båtbyggeriet og lagt ned arbeidet i å forberede arrangementet. – Dette er en unik dokumentasjon på en viktig del av norgeshistorien, sa John Harry Kvalshaug, før han overrakte blomster på vegne av Averøy historielag.

Han annonserte samtidig at det senere vil bli holdt egne foredrag om Bremsnes båtbyggeri i regi av historielaget, for å løfte fram enda flere sider ved historien til det tradisjonsrike verftet.

Kulturminne med dype røtter
Bremsnes båtbyggeri ble drevet i flere generasjoner av familien Dahlen. Olav Dahlen utviklet «Bremsneskrysseren» på 1950-tallet, en båttype som ble kjent som «Kystens Mercedes» på grunn av sin kvalitet og pålitelighet. Sønnen Jakob Arne Dahlen ble den siste aktive båtbyggeren. Han dokumenterte arbeidet gjennom tegninger, spesifikasjoner og båtoversikter, et materiale som nå er digitalisert av Oddvar Engvik. Jakob Arne Dahlen døde i mars 2023.

Totalt ble det bygget om lag 250 båter på verftet, mange av dem ansett som spesielt sjødyktige og etterspurt blant fiskere i hele landet. Kjente båter er blant annet Brand fra 1925 og dokumentasjonsbåten Hilding fra 1995.
Med lørdagens eksklusive vandring ble en viktig del av kystkulturen på Nordmøre ikke bare fortalt, men også opplevd på stedet der historien ble skrevet.