STOOOOR REPORTASJE! NP.no STAKK INNOM PÅ FØRSTE INNFLYTTINGSDAG – MANGE SPENNENDE & GODE BILDER!

Flytter inn i Normoria:
– Nå begynner vi å virke
Det nye kulturhuset Normoria er nå formelt overtatt, og i dag startet innflyttingen. – Nå begynner en ny æra for kulturlivet i Kristiansund, mener direktør Asgeir Bahre Hansen.
Prosessen med å flytte inn i byens nye storstue er nå i startfasen, etter at byggherren Normoria Eiendom AS overtok bygget tirsdag 17. juni.
Flere sentrale kulturaktører i Kristiansund flytter nå inn under samme tak: Operaen i Kristiansund, Kristiansund Symfoniorkester, Operaens ballett- og dansesenter, Kristiansund kulturskole, Kristiansund bibliotek og Nordmørsmusea.
– Dette markerer et tidsskille. Nå begynner vi å virke, sier Asgeir Bahre Hansen til NP.no.
Men svært mange både små og litt større oppgaver gjenstår før man er klar for snorklipping i oktober.
Vi tok selvsagt turen innom for å få et innblikk i hverdagen til noen av de involverte.

Tok seg tid til kulturavisen Nordmørsposten
Normorias daglige leder Asgeir Bahre Hansen deler generøst av av en allerede presset timeplan da Nordmørsposten kommer på besøk.
Hvis stressnivået er så høyt som man kunne tenke seg merkes det ikke i nærheten av like mye som stoltheten og engasjementet han viser oss rundt med.
Hansen leder det storstilte prosjektet, og konstaterer med et smil at han nå har to roller i det nye huset.
– Jeg er både byggherre og leietaker i eget hus, sier han.
Bahre Hansen har nettopp kommet tilbake fra Trondheim, der han har handlet inn siste rest til en intern markering i symfonisalen.
Sammen med produsent Anne Tømmervåg planlegger han en samling for alle som har bidratt i byggeprosjektet.
– Ikke alt utstyret er på plass, så vi må
improvisere litt. Men det blir fest, det lover jeg.
Evne til omstilling
Denne onsdags formiddagen viste seg å være en svært god dag å besøke byens nye storstue.
Den offisielle overtakelsen av bygget ble markert med egen forestilling i Festiviteten, fremført av én av de nye innflytterne nemlig Kulturskolen. De forlater Atlanten ungdoms- og kulturskole til fordel for nye og topp moderne fasiliteter.
– Etter forestillingen i går kveld ble publikum invitert ned til Normoria, som en slags symbolsk handling for å illustrere overgangen fra det gamle til det nye. Litt for at også utøverne av kulturen skal få kjenne litt på følelsen av at neste gang de skal opptre vil dette være deres hjemmebane, forteller en engasjert Asgeir Bahre Hansen.
Allerede i inngangspartiet treffer vi administrasjons-medarbeider Elise Lindvåg Solemdal med en platformvogn mellom hendene. Tydelig på vei til eller fra noe utstyr som skal flyttes til riktig sted.

Inne i det som åpenbart skal huse administrasjonen til de forskjellige leietakerne treffer vi avtroppende formidlingsansvarlig i Operaen, snart produsent hos Normoria Ingeborg Fagerlie Johannessen, og produsent Hanne Tømmervåg.


Produsent Ingeborg Fagerlie Johannessen står sammen med en snekker fra entreprenøren Hent, som har bygd huset.
Et ødelagt bordbein må fikses før kvelden.
– Her må vi improvisere litt, sier Johannessen, mens snekkeren kapper til noen treklosser for å støtte opp bordet. Oppe i andre etasje er det fortsatt tomt på kontorene.
– Kontorene er ferdige, men møblene kommer først neste uke, forklarer Bahre Hansen.

Han er imidlertid lettet over å ha fått ledergruppen på plass.
– Jeg er veldig glad for at vi nå er ferdige med
ansettelsene. Det er flinke folk som kan sine ting. Da slipper jeg å ha en
finger med i alle detaljer – med mindre det er snakk om penger, sier han med et
glis.

Spørsmål om arbeidsfordelingen, og endring av roller skaper ekstra utfordringer, blir kjapt avfeid med at alle hjelper alle, og på den måten bli selv de mest uforutsette hinder forsert med god klaring.
Bahre Hansen påpeker at dette er ett av mange aspekter av flytteprosessen som har bidratt sterkt til ting har gått såpass smertefritt.
Han kan nesten ikke få fullrost sine prosjektledere, byggherreombud, og leverandører for god kommunikasjon.
Disse er nesten som Bahre Hansens nestkommanderende i felt, for å bruke en millitær analogi, og det er tydelig at kommandolinjene mellom en travel daglig leder, og disse er både vidåpne, og millimeterpresise.

På vår vei gjennom det snart ferdigstilte kulturbygget treffer vi også to blide syersker i det som skal bli husets eget kostyme-verksted/systue.
Gunhild Eide Grøtta (avdelingsleder) og Carina Christensen (syerske) smiler og uttrykker sin glede og forventning til nye, og utbedra arbeidsplass.
– Hver organisasjon på huset har hatt sin egen brukerkoordinator som har lyttet til innspill, og gjort sitt ytterste for å få best mulig arealutnyttelse, og tilpasning for de respektive avdelingene, sier Asgeir Bahre Hansen.

Bahre Hansen er tydelig litt stolt, og med rette, over hvordan man har greid å få mest mulig ut av prosjektet for alle som skal ha et eierskap til det på sikt.
De gar fått et ganske tydelig signal i kraft av forespørsel fra en annen nyere kulturinstitusjon i landet om å få komme å ta byggets imponerende 11.500 kvadratmeter nærmere i øyesyn.
Det går nemlig allerede gjetord om byggets praktiske utforming, og hvordan dette har bidratt til at hver enkelt avdeling er svært fornøyd med hvordan det blir til slutt.
– Vi har vært utrolig flinke på å takle de utfordringer en byggherre for bygninger i denne størrelsen kommer ut for, som konjunktur-endringer relatert til materialer og lignende, og svingninger i valutaens påvirkning på budsjett har ikke gitt mer hodebry enn at vi har funnet gode løsninger på de fleste, om ikke alle sammen, mener Normoria-sjefen.
Vi møter stadig nye, og travle folk med en tilknytning til bygget. Felles for de alle er at de smiler bredt og at spenningen ser ut til å prege de betraktelig mer enn stressnivået.

Dansesal og kulturskole
På baksiden av bygget ligger dansesalen og lokalene til Kristiansund kulturskole. Her møter vi musikklærerne Jan Terje Sager og Simon Kongshaug, som viser oss rundt i de nye undervisningsrommene.
– Vi trenger noe på veggene, og gitarene må få plass, sier Kongshaug og peker mot en tom vegg der det foreløpig bare henger lydabsorberende kunst.
– Vi må få opp noen kule artistplakater her, sier Sager mens han vurderer uttrykket i rommet.
I Kongshaugs undervisningsrom står det fortsatt esker med nytt utstyr. Et splitter nytt trommesett venter på å bli pakket ut.
– Alt her er nytt. Jeg har hatt 50 % stilling på Averøy Musikkskole og 50 % i Kristiansund i mange år, sier Kongshaug.

Vil se storstua
Lærerne foreslår å ta turen ned til symfonisalen – «storstua» – som de ikke har sett siden ferdigstillelsen. På vei dit møter vi musikkterapeut Frida Jasmin Sende, som er i ferd med å pakke ut på sitt rom.
– Dette er første dagen etter overtakelsen. Jeg vil også se storstua, sier hun.
Det nye kulturbygget er omfattende, med mange rom og korridorer. Flere ganger må vi snu og lete oss fram mellom nyåpnede dører.

Adgangsproblemer og brannalarm
I en av gangene treffer vi teknisk sjef Asgeir Jordahl, som prøver å få det elektroniske adgangssystemet til å fungere som det skal.
– Systemet lever sitt eget liv. Det er utfordringer i overgangen mellom HENTs system og vårt eget, forklarer han. Tidligere på dagen oppsto det også problemer med brannalarmen.

– Den gikk plutselig, og da stoppet heisen. Hadde ingen visst at vi var der inne, kunne vi blitt stående lenge, sier Jan Terje Sager.
Når vi så smått begynner å nærme oss overtidsbruken på vår rundtur, har vi full forståelse for at vi har «stjålet» nok av de travle folkenes tid, og bukker dypt for besøket.
Det ser for oss ut til at Bahre Hansen og hans team har full kontroll, og vi kan dermed sette oss rolig tilbake og glede oss til bygget veldig snart vil huse alle de som skal ha sitt hjem der for all overskuelig fremtid.