BILDE SERIE

Broom-broom i Byskogen
BYSKOGEN, KRISTIANSUND: For en herlig lørdag! CityWoods ble arrangert på storplassen ved Byskogen Camping. Rundt 40–50 personer trosset vinden og møtte opp til en hyggelig dag med bilprat, kiosk og klassiske kjøretøy i sola.
Arrangementet lørdag 28. juni bød på biler fra 1950-tallet og frem til tidlig 2000-tall, med alt fra Volvo PV til Honda S2000.
Nordmørsposten tok en runde blant bilene for å dokumentere dagen, og enkelte utmerket seg litt ekstra – blant annet et oppmøte fra Historiske Militære Kjøretøyers Forening (HMK), som det vil komme en egen sak om.

Nordmøre og Romsdal Kjørehistorisk Klubb (NRKK) var også til stede og stilte ut flere klassiske, originale biler. Blant dem sto Kåre Williamsens strøkne 1966-modell Volvo Amazon 121, en tidlig versjon av den såkalte «Tippemiddel»-bilen.

– Jeg leverte en tippekupong da jeg gikk på skole i Volda i 1976. Den gang fikk man ofte ikke vite resultatet før mandagen etter. En bekjent av kona hadde en ti år gammel Volvo Amazon, og med en fersk tippegevinst i lomma var det ikke så mye å lure på, forteller Kåre.
Amazonen hans var den siste fire-dørs modellen som ble produsert før Volvo i 1967 gikk over til kun to-dørsversjoner. Som Kåre påpeker, kan det å eie en slik bil bli dyrt hvis man må sette bort alt vedlikehold, men er man litt teknisk anlagt, blir det både rimeligere og mer givende.
En tilhører minnet også om at designet på Volvo Amazon ble tegnet av Jan Wilsgaard, den norsk-svenske bildesigneren som i 1950 ble håndplukket av Volvo og vant en intern konkurranse om å designe den nye modellen. Forslaget hans ble senere utviklet til det vi i dag kjenner som Amazon.
Blant de andre fremmøtte var også Vidar Fredsvik med sin 1958 Volvo PV444.

– Bilen er spesiell for meg fordi PV-modellen, i likhet med Amazon og VW Boble, var folkebilen i sin tid. De var solide og driftssikre, og mange i middelklassen sparte ekstra for å kunne kjøpe nettopp disse bilene, sier Vidar.
Han forteller at kjærligheten til veteranbiler ofte handler om minner – og nostalgi.
– Fattern og jeg hentet bilen i Molde i 2005. Vi hadde en felles lidenskap for PV, og fikk mange fine opplevelser sammen i denne bilen. Da han døde for fire år siden, lovte jeg å ta godt vare på den. Nå føles det nesten som han fortsatt sitter ved siden av meg hver gang jeg er ute og kjører, sier han.

CityWoods ble dermed ikke bare en møteplass for bilinteresserte, men også et sted der gamle minner fikk nytt liv gjennom blankpolert stål og engasjerte samtaler.
